Perpetuum mobile buiten de dampkring

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Perpetuum mobile buiten de dampkring

Beste natuurwetenschapliefhebbers,
 
Ik was wat in mijn boek aan het bladeren en ik kreeg een inval, wat als we nu met magneten in een vacuumgetrokken ruimte of in de ruimte rond de aarde een rad in gang draaien met magneten, wat in principe oneindig blijft doordraaien. Stel dat we dit in het midden van het rad een soort minimolentje hebben zitten dat energie opwekt en dit aftappen door draadjes die de vaccuumruimte verlaten, of in die vaccuumruimte als dat ook mogelijk is, en dit aansluiten op een batterij om die op te laden, zou dit dan werken? Of zou de wet van behoud van energie hier in de weg zitten?
 
In de bijlage kan u een heel simpele tekening van dit idee zien,
 
Ik ben benieuwd of dit mogelijk is, of dat er een theorie van een bekende natuurwetenschapper een stokje steekt tussen dit briljante groene energie plan
 
Groetjes 
 
Karl
Bijlagen
perpetuum mobile.png
perpetuum mobile.png (10.95 KiB) 338 keer bekeken

Berichten: 1.617

Re: Perpetuum mobile buiten de dampkring

Nee, werkt niet. De energie die de "meewerkende kracht" toevoegt aan de beweging, wordt teniet gedaan door de energie die de "tegenwerkende kracht" uit de beweging haalt. Per saldo wordt er geen energie toegevoegd.
 
Als het ding geheel wrijvingsloos beweegt, zal hij eeuwig doordraaien. Maar op het moment dat je er energie aan onttrekt, zal de beweging afnemen en uiteindelijk stoppen. De wet van behoud van energie is heel fundamenteel, intussen is het misschien wel het belangrijkste principe waarmee wij de natuur begrijpen.
 
Leibnitz formuleerde als eerste geloof ik een wet van behoud van mechanische energie "Vis Viva" rond 1680.
Pas rond 1840 formuleerde wetenschappers (o.a. Mohr, Joule) behoud van energie als verschillende vormen van energie in elkaar worden omgezet. Tenslotte heeft Einstein in de speciale relativiteitstheorie beschreven dat massa en energie equivalent zijn. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Perpetuum mobile buiten de dampkring

Of zou de wet van behoud van energie hier in de weg zitten?
 
Reken maar dat dat het geval is. Het is dan ook nooit iemand gelukt een milliwattje energie uit niets te scheppen.
De energie die het molentje levert, gaat ten koste van de rotatiesnelheid van het rad dat uiteindelijk stil zal staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Perpetuum mobile buiten de dampkring

Michel Uphoff schreef:  
Reken maar dat dat het geval is. Het is dan ook nooit iemand gelukt een milliwattje energie uit niets te scheppen.
De energie die het molentje levert, gaat ten koste van de rotatiesnelheid van het rad dat uiteindelijk stil zal staan.
 
 
Anton_v_U schreef: Nee, werkt niet. De energie die de "meewerkende kracht" toevoegt aan de beweging, wordt teniet gedaan door de energie die de "tegenwerkende kracht" uit de beweging haalt. Per saldo wordt er geen energie toegevoegd.
 
Als het ding geheel wrijvingsloos beweegt, zal hij eeuwig doordraaien. Maar op het moment dat je er energie aan onttrekt, zal de beweging afnemen en uiteindelijk stoppen. De wet van behoud van energie is heel fundamenteel, intussen is het misschien wel het belangrijkste principe waarmee wij de natuur begrijpen.
 
Leibnitz formuleerde als eerste geloof ik een wet van behoud van mechanische energie "Vis Viva" rond 1680.
Pas rond 1840 formuleerde wetenschappers (o.a. Mohr, Joule) behoud van energie als verschillende vormen van energie in elkaar worden omgezet. Tenslotte heeft Einstein in de speciale relativiteitstheorie beschreven dat massa en energie equivalent zijn. 
Oké heel erg bedankt!

Reageer