Aansluiting horeca vaatwasser?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Aansluiting horeca vaatwasser?

Hallo,
 
Ik zal meteen even melden dat ik qua electrotechniek een leek ben. Een wandcontactdoos ofzo aansluiten lukt nog wel, maar waar ik nu mee zit snap ik niet.
 
In een keuken waar ik wel eens werk hebben ze een horecavaatwasser cadeau gekregen. Daar zat een gewone 220v netspanning stekker aan. Toen de vaatwasser in gebruik werd genomen smolt de stekker weg. Ik heb toen de stekker eraf geknipt en zag dat er een draad met meerdere fases aan zat.
Toen heb ik de vaatwasser opgeschroefd en zag het apparaat inderdaad werkt met meerdere fases:
Afbeelding
 
Nu dacht ik dat alleen apparaten op krachtstroom zo werken, maar op het plaatje op de zijkant van het apparaat staat dat de machine werkt op 230V...:
Afbeelding
 
Mijn vraag is: wat voor stekker moet hier nou aan? En hoe moet het worden aangesloten?
 
Ik kan me niet voorstellen dat je er een perilexstekker aan schroeft en dit aansluit op een krachtsroom groep. of wel?
 
Bestaat er dan ook 230V netspanning met meerdere fasen?
 
 
Jasper

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiting horeca vaatwasser?

Op het typeplaatje staat ook dat je de machine moet aansluiten op een groep die met 25 ampere is afgezekerd. In Nederland kennen we dat niet. Eindgroepen mogen hier maximaal met 16A worden gezekerd, en dat is voor deze machine niet genoeg. Bovendien zijn gewone netstekkers niet geschikt voor 25A, die mogen maximaal 16A hebben.
Het grootste vermogen zit bij dit soort machines in de verwarming van de voorraadtank, en die is dan ook vaak in drie delen opgebouwd. Daardoor kun je de verwarming verdelen over de drie fasen. Dan heb je drie keer 16A beschikbaar, en dat is ruim voldoende.
Daarom adviseer ik om de machine via een perilex stekker op een driefasengroep aan te sluiten.
 
We hebben inderdaad netspanning met 230V op drie fasen. Die 230V staat dan steeds tussen een fase en de nul.

Berichten: 5

Re: Aansluiting horeca vaatwasser?

Er bestaan bij ons noemen ze dit CEE stopcontacten en dit zijn industriële en zijn monofasig beschikbaar tot meer dan 25A.

Reageer