[natuurkunde] Verhouding van volume

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

Verhouding van volume

Ik heb gevonden dat de massa van de kroon in de lucht 588 kg is. 
Ik DENK dat er onder water een opwaartse stuwkracht van 4N is. 
Dan is Fs= roo*g*v= 4. Hier kan je de volume uithalen maar daar ben je niet echt iets mee denk ik. Kan iemand mij helpen, ik weet niet wat ik anders zou kunnen doen. 
 
Dank u 
Bijlagen
goud zilver.png
goud zilver.png (405.79 KiB) 452 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Verhouding van volume

neem g=10
de opwaardse kracht die de kroon ondervind is gelijk aan 4 N
voor de kroon in lucht geldt:
\(V_{goud} \cdot \rho_{goud} \cdot g +V_{zilver} \cdot \rho_{zilver} \cdot g =58,8N\)
ben je het hiermee eens?
 

Berichten: 104

Re: Verhouding van volume

Neen ik snap niet hoe je aan de vergelijking komt. Dat is toch de formule van archimedes? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Verhouding van volume

als de kroon zich in lucht bevind , mag je de opwaardse kracht van de verplaatste lucht verwaarlozen.
de wet van archimedes geldt alleen als de kroon zich helemaal onder water bevind.

Berichten: 104

Re: Verhouding van volume

Ah oke ik denk dat ik het zie. 
Fkroon= (mgoud+mzilver)*g 
mgoud= Vgoud* rho(goud)
mzilver= Vzilver* rho(zilver) 
 
En dan dit in Fkroon invullen. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Verhouding van volume

als je jouw formule in bericht nummer:5 uitwerkt krijg je dezelfde formule die ik in bericht nummer :2 gegeven heb.

Berichten: 1.617

Re: Verhouding van volume

Je berekening in #5 kun je zo nog niet maken want je weet Vzilver en Vgoud nog niet apart.
Leg eerst uit waarom de dichtheid van de kroon tussen de dichtheid van goud en de dichtheid van zilver in zal liggen.
 
Heb je geen medelijden met de koning die een kroon van 588 kg moet dragen, of heb je je misschien vergist?
Je kunt het volume van de kroon kun  afleiden uit de opwaartse kracht in water zoals je zegt: Fopw = Rho g V, wat vul je in voor Rho en waarom?
Je weet dan het volume en ook de massa van de kroon. Welke eigenschap van de kroon kun je hieruit berekenen?
Leg uit hoe de dichtheid van de kroon kan worden bepaald uit (de verhouding) van de volumes zilver en goud.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Verhouding van volume

Tugba, snap je nu de formule die ik in bericht nummer:2 gegeven heb?
zo niet, geef dat dan aan.
ik heb gewoon de zwaartekracht op de kroon berekend ,als de kroon zich in lucht bevind.

Berichten: 1.617

Re: Verhouding van volume

Ik vind eerlijk gezegd dat je niet moet starten met de formule in #2 (die overigens uiteraard wel juist is). De uitdaging van de opgave is dat je alle denkstappen doet door gebruik te  maken van de verbanden die je kent (en die uiteindelijk zijn vastgelegd in formules). Idealiter kan de leerling de volgende stappen opschrijven:
 
  • Verschil gewicht onder en boven water => opwaartse kracht
  • Opwaartse kracht en dichtheid water => volume kroon
  • Gewicht kroon => massa kroon
  • Massa kroon en volume kroon => dichtheid kroon
  • Volume% goud en Volume% zilver en dichtheid goud en zilver => dichtheid mengsel
  • Vergelijk dichtheid mengsels met dichtheid kroon.
 
Het leerdoel van de opgave is (wat mij betreft) de oplossingsstrategie kunnen opstellen. Het is voor leerlingen echt heel moeilijk om zo'n uitgebreide oplossingsstrategie op te zetten. Dat leer je stap voor stap. In het begin heb je geen idee, alle puzzelstukjes liggen chaotisch door elkaar. Dan doe je trial and error tot de puzzelstukjes in elkaar passen. Uiteindelijk leer je zo'n probleem te overzien door goed te kijken naar hoe de afbeeldingen op de puzzelstukjes bij elkaar passen en je kunt bovenstaand lijstje opschrijven voordat je ook maar iets hebt uitgerekend.
 
Je komt er in ieder geval niet met een rijtje formules als je de verbanden niet een beetje flexibel kunt toepassen. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Verhouding van volume

Anton, in begin het vervelende gevoel te krijgen dat Tugba de wet van archimedes niet begrijpt.
de opgave is simpel te berekenen met 2 formules.
de ene formule heb ik al gegeven in bericht nummer:2

Berichten: 1.617

Re: Verhouding van volume

In je formule in post #2 zitten maar liefst VIER verbanden verstopt: m = rho x V, F = m.g, m = m goud + m zilver en V = V goud + V zilver
Voor jou en voor mij is die kennis impliciet - we zijn onbewust bekwaam want we zien onmiddellijk wat de formule betekent maar voor TS is dat nog niet zo. Door de formule op deze manier te poneren sla je dus denkstappen over die Tugba expliciet moet leren benoemen.
 
De wet van A kun je alleen begrijpen als je beseft dat er een verband is tussen het volume van de verplaatste vloeistof, de dichtheid van de verplaatste vloeistof en de opwaartse kracht in de vloeistof. Dat moet eerst, daarna de formule. 

Berichten: 104

Re: Verhouding van volume

Ik heb deze vraag als volgt opgelost 
 
Bijlagen
volume goud.jpg
volume goud.jpg (60.84 KiB) 444 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Verhouding van volume

keurig gedaan.

Berichten: 104

Re: Verhouding van volume

Bedankt voor de hulp.

Reageer