Springen naar inhoud

2014 & overbevolking !?

• Log in om te kunnen reageren

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2014 - 13:35

Is er een verband tussen het nonchalant wapengebruik in de wereld, en overbevolking ?
Het (vroeger) nonchalant omgaan met hygiëne in Afrika (ebola, aids) en de overbevolking.
Bevuilen wij ons eigen nest, en verdwijnt alzo het respect onder de mensen !?

Veranderd door Gelukkoos, 15 augustus 2014 - 14:13

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 augustus 2014 - 15:30

Het zou me sterk verbazen, maar kan je wat preciezer zijn over jouw verband? Dus, welke logische tussenstappen zie je tussen het 'nonchalant omgaan met wapens' en 'het ontstaan van overbevolking'? En waar zou je dan de tussenstap 'het verdwijnen van het respect onder de mensen' plaatsen?

Ik kan jouw redenering immers niet volgen. Op het eerste zicht zou het me veel eerder omgekeerd lijken (zonder daarmee te stellen dat dit verband er ook reëel is): minder respect onder mensen en losser omgaan met wapens, leidt tot meer doden en dus het verminderen van de bevolking. Maar misschien mis ik iets, vandaar mijn vraag naar verduidelijking.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2014 - 19:15

Ik zie ook niet echt een verband.  Zolang de mens bestaat maken we elkaar om de zoveel tijd af. 1000 jaar geleden waren er misschien 100x zoveel mensen, en toch waren er al grote oorlogen. En in Afrika gebruiken ze nu steeds meer vuurwapens, vroeger werden dorpen uitgemoord met hakmessen. Mensen zijn net dieren. De filmpjes die van ISIS die we nu op youtube zien zijn gruwelijk, maar gebeurde 100 jaar geleden ook.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2014 - 19:16

Ik heb dit onderwerp bij psychologie en sociologie gezet omdat ik het in die richting zoek.

Ook verwacht ik niet direct het antwoord te vinden op het internet of zo.

Moorden (oorlog) we ook niet uit jaloezie, haat, en minachting omdat we met zoveel zijn.

Heden is bijna iedereen, ieders buur. En dit schaad de privacy en zet ons geduld sterk op de proef.

Waren er maar bijvoorbeeld drie miljard mensen op de wereld

dan zou men niet zo te keer gaan denk ik.

Je hebt altijd al volkeren gehad die tekeer gaan als beesten.

Maar er kwamen altijd tijden van herstel daarna.

Nu zijn we op weg naar een conflict over heel de wereld.

Moest het zo ver komen dan wordt de bevolking weer eens uitgedund.

IN 2014 MOETEN WE TOCH BESCHAAFDER ONZE PROBLEMEN KUNNEN OPLOSSEN ZEKER,

EN NIET OP Z'N MIDDELEEUWS  AUB !

Als kunstmatige inseminatie een beetje goddelijk is/wordt, dan is geboortebeperking dat ook !

Deze theorie is voor vele vreemde landen heden LATIJN.

Veranderd door Gelukkoos, 15 augustus 2014 - 19:25

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 augustus 2014 - 20:36

Je hebt altijd al volkeren gehad die tekeer gaan als beesten.

Maar er kwamen altijd tijden van herstel daarna.

Verwacht je die "tijden van herstel" nu niet dan?

IN 2014 MOETEN WE TOCH BESCHAAFDER ONZE PROBLEMEN KUNNEN OPLOSSEN ZEKER,

EN NIET OP Z'N MIDDELEEUWS  AUB !

Ik weet niet of het in de middeleeuwen zoveel minder beschaafd was. Maar je zou eens een studie kunnen maken van grotere en kleinere gewapende conflicten door de eeuwen heen, wereldwijd. Het zou me niks verbazen als de conclusie zou wezen dat we in elk geval hier in West-Europa met de 70 jaar na de 2e wereldoorlog een extreem lange periode van regionale vrede hebben.  

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2014 - 20:20

Verwacht je die "tijden van herstel" nu niet dan?

Het zou me niks verbazen als de conclusie zou wezen dat we in elk geval hier in West-Europa met de 70 jaar na de 2e wereldoorlog een extreem lange periode van regionale vrede hebben.  

-Ja ik verwacht een uitbreiding van herstel naar meerdere landen toe.

-Hebben we die 70 jaar vrede niet te danken aan de NAVO ?

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2014 - 17:27

Je kan misschien best eens even zoeken op de Malthus theorie.

Thomas Malthus was een econoom in het einde van de 18de eeuw die een theorie ontwikkelde rond de gevolgen van overbevolking. Zo stelde hij dat, als de aarde teveel mensen telt, er een tekort komt aan voedsel ed. Daardoor zou er hongersnood komen, zouden er epidemieën van besmettelijke ziektes opduiken en zouden er oorlogen ontstaan om toch maar toegang te krijgen tot het schaarse voedsel. Hongersnood, epidemieën en oorlogen zouden dan leiden tot massale sterfte onder de bevolking waardoor het evenwicht weer hersteld zou worden. Het aantal mensen op de wereld zou dan duidelijk dalen waardoor er weer genoeg voedsel zou kunnen geproduceerd worden voor dit aantal mensen.

In die tijd leefden er zo'n 1 biljoen mensen op aarde. Hij voorspelde dat dit cijfer weldra te hoog zou zijn, waardoor zijn theorie zich zou voltrekken. Nu we dit aantal van 1 biljoen vele keren hebben overstegen, kunnen we met zekerheid stellen dat zijn theorie zeker niet perfect was. Wij zijn er het levende bewijs van. Waar hij immers geen rekening mee hield, was dat er in diezelfde 19de eeuw een industrialisatie zou komen, waardoor de mens plots veel meer voedsel kon maken en transporteren dan hij in zijn theorie had voorzien. Bovendien is de geneeskunde ook erg geëvolueerd in de laatste 200 jaar, waardoor epidemies van besmettelijke ziektes makkelijker worden ingedijkt.

Er zitten wel degelijk elementen in zijn theorie die (deels) juist zijn. Evengoed blijft het correct dat we geen glazen bol hebben om onverwachte gebeurtenissen te voorspellen (zoals de industriële revolutie, toen) die de voorspellingen teniet kunnen doen.

Malthus ging uiteindelijk wel erg ver met zijn ideeën die hij uit zijn theorie haalde, in de zin dat het daarom ook verkeerd was om armen te voeden, aangezien dit ervoor zou zorgen dat de overbevolking nog sneller zou toenemen met alle gevolgen vandien.

Je zou dus de link tussen 'elkaar uitmoorden' en overbevolking hier kunnen plaatsen. Zij het op een behoorlijk andere wijze dan in jouw openingsberichtje.

Ik kijk later nog even of ik een tekst of filmpje kan vinden die het bovenstaande uitlegt en wat meer uitdiept. Anders zal ik het hier nog posten.

Dido

Veranderd door Dido, 24 augustus 2014 - 17:35

-Oscar Wilde-

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2014 - 20:03

In die tijd leefden er zo'n 1 biljoen mensen op aarde.

Ik neem aan dat je 1 miljard bedoelt.

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2014 - 21:31

Inderdaad, mathfreak! Terecht opgemerkt! ;-)

Veranderd door Dido, 24 augustus 2014 - 21:31

-Oscar Wilde-

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 23:11

Je zou dus de link tussen 'elkaar uitmoorden' en overbevolking hier kunnen plaatsen. Zij het op een behoorlijk andere wijze dan in jouw openingsberichtje.

-Misschien moet ik wat corrigeren:

Beschaafde volkeren gaan mekaar niet uitmoorden bij overbevolking maar produceren steeds nieuwe (technische, sociale,geneeskundige) oplossingen hiervoor.

Onbeschaafde volkeren gaan bij overbevolking in concurrentie met elkaar -of te minste verschillende groepen en strekkingen- en nemen de wapens op tegen mekaar. De verschillende groepen en strekkingen zijn niet in een ander ver land, maar komen bij overbevolking dicht bij elkaar waardoor een onbeschaafd vergrijp gemakkelijker is. Je kan oorlog misschien een extreme ongecultiveerde vorm van opdringerigheid en onverdraagzaamheid noemen, dat ook nog eens besmettelijk is, en steeds meer mensen inpalmt. Ook omdat er om een of andere reden wapens te bekomen zijn en men zeer ondoordacht hier mee omgaat. Er is bijvoorbeeld geen politiemacht, of leger wat door de staat wordt bestuurd. Of politie en leger maken er een zootje van, of ze staan er te zwak voor, of zijn zelf corrupt.

Er is een groot verschil wat militarisatie in een bepaald gebied voorstelt: een overheidsorgaan, een vredesmacht, of een onenigheid tussen rivaliserende milities. Dit laatste gemakkelijker als men dicht opeen zit.

Veranderd door Gelukkoos, 25 augustus 2014 - 23:54

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2014 - 18:29

Ergens denk ik dat je ook moet kijken naar wat er is gebeurd sinds de ontwikkeling van strategische kernwapens.Op== Na WW2 hebben zowel de navo landen als de sovietunie een behoorlijk arsenaal van deze wapens aangelegd, hetgeen min of meer een garantie is voor mutual destruction in geval van een complete oorlog tussen beide kampen.

Op wat kleinere schaal zie je dat ook bijv tussen india en pakistan, vijanden gedurende lange tijd, maar inmiddels beide voorzien van kernwapens en daarmee enorme gevolgen van een totale oorlog.

Heel recent is naturlijk de opkomst van ISIS/ISIL/IS - een "staat" met grote ambities maar voor zover bekend zonder atoomwapens van enige betekenis. Dat maakt ze wellicht kwetsbaar voor inzet van kernwapens voor het eerst sinds WW2, zeker gezien geen enkele regering wiens land ze innemen erop zit te wachten en wellicht een bevriende staat kan verzoeken zo'n aanval uit te voeren.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures