[natuurkunde] lorenzkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

lorenzkracht

Ik heb gevonden dat de stroom naar rechts gaat. 
Om het aantal Ampere te vinden wil ik de formule FL= B* I* l gebruiken. Maar hoe kom je aan FL. Ik heb de krachten uitgetekend en dan kom ik twee pijlen naar boven (Fen spankracht T) en 1 pijl naar onder voor de zwaartekracht G. Ik dacht dat G= T+ FL maar je hebt de veerconstante niet om dit uit te rekenen. 
 
Kan iemand mij verder helpen aub? 
Bijlagen
lorenz.png
lorenz.png (437.45 KiB) 330 keer bekeken

Berichten: 1.617

Re: lorenzkracht

De spankracht in de veren is nul dus de totaalkracht op de veren is nul. Het staafje hangt met zijn gewicht (F=m.g) aan de veren. Welke kracht heft het gewicht op, hoe groot is die kracht en welke richting heeft die kracht?

Berichten: 104

Re: lorenzkracht

Als de spankracht nul is dan moet G gelijk zijn aan FL. 
FL= mg= 0,012*10= 0,12N en wijst naar boven.
Nu kan ik wel verder, maar waarom is de spankracht nul? Is er niet altijd een spankracht als er een bepaald gewicht aan een veer hangt? 

Berichten: 1.617

Re: lorenzkracht

Goed.
 
En een goede vraag. 
Als er een gewicht aan een veer hangt en jij tilt het gewicht met je hand zover op dat de veer weer precies zijn oorspronkelijke lengte heeft, wat is dan de spankracht in de veer?
 
De Lorentzkracht doet hetzelfde als jouw spierkracht in dit voorbeeld.

Berichten: 104

Re: lorenzkracht

Als ik het gewicht optil dan is er geen spankracht meer. 
Bedankt, ik snap het! 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: lorenzkracht

wordt er in dit vraagstuk gesproken over ""spierkracht"'? ik dacht van niet.
Tugba, wat is nu het juiste antwoord : A , B , C of D ?
verder zag ik in een bericht van Anton staan, dat dit vraagstuk niets met dynamica van doen heeft.
dat is gewoon niet waar .dit vraagstuk heeft alles met dynamica te maken.

Berichten: 1.617

Re: lorenzkracht

aadkr schreef: wordt er in dit vraagstuk gesproken over ""spierkracht"'? ik dacht van niet.
 
Nee, IK had het over spierkracht. Heb je het wel goed gelezen, vond je het geen geschikte manier om uit te leggen dat de veer niet onder spanning staat als beide krachten elkaar opheffen? Ik vond het wel aardig gevonden al zeg ik het zelf.
 
Als je het over de dynamica wilt hebben, dan zou je moeten inzien dat het ding een harmonische trilling uitvoert vanaf het moment dat je de stroom inschakelt. Op zich wel een aardige constatering, maar het wordt dan wel erg moeilijk. Ik zie niks over inschakelen en uit de antwoorden blijkt ook niet dat je die kant op zou moeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: lorenzkracht

Opmerking moderator

Laten we het alsjeblief simpel houden en focussen op de kern van de vraag en het probleem van de topicstarter. Deze vraag is mogelijk afkomstig van een toelatingsexamen arts/tandarts waarbij ze in beperkte tijd moeten worden opgelost. Dynamische effecten leiden hier véél te ver.
KISS: Keep It Simple, Stupid
 

Opmerking moderator

@Tugba: wil je even aangeven tot waar je nu geraakt, wat je snapt en voor welk antwoord je opteert.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 104

Re: lorenzkracht

Ik heb gevonden dat de stroom naar rechts gaat. Gebaseerd op wat Anton zei leidt ik af dat dat G=Fe=mg=10*12*10^-3= 12*10^-2
Fe=I*L*B -> I= Fe/(L*B)=12*10^-2 /(60*10^-2*0,4)= 0,5A 
 
Ik kies voor antw A. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: lorenzkracht

hier kan ik het wel mee eens zijn.
ik kies ook voor antwoord A

Reageer