[scheikunde] pH berekening, waterstofchloridegas + natriumhydroxideoplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

pH berekening, waterstofchloridegas + natriumhydroxideoplossing

Beste
 
Ik snap best hoe je aan die 4,4 liter komt maar nu begon ik eens omgekeerd te denken en ik vroeg mij iets af:
 
De reactie zal pas starten vanaf het moment dat er waterstofchloridegas bij de NaOH-opl is gevoegd, zal daardoor de  concentratie van NaOH niet onmiddellijk dalen? 
 
Via berekeningen kom je aan C(NaOH)= 0,01 mol/liter-oplossing. Maar als je daar 4,4 liter  waterstofchloridegas aan toevoegt, wordt de concentratie toch C(NaOH)= 0.00892... mol/liter-oplossing? Of is dit te ver gezocht?
 
Alvast bedankt
 
 
Kravitz schreef: (Herkomst: toelatingsexamen 2000, inhoudelijk voor dit forum aangepast.)

78) Men borrelt waterstofchloridegas door 20 liter van een waterige natriumhydroxideoplossing met pH 12 tot de pH van de resulterende oplossing 11 bedraagt.

Wat is het volume gas dat onder standaardvoorwaarden in de oplossing moet opgenomen worden?


 
<ul class="bbcol">[*]2,2 liter
[*]4,4 liter
[*]45 liter
[*]De dichtheid van het gas moet gekend zijn om tot een oplossing te komen.
[/list]
Verborgen inhoud
Antwoord B.


Stel een vraag over deze oefening.
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: pH berekening, waterstofchloridegas + natriumhydroxideoplossing

Door gas door een vloeistof te borrelen verandert het aanwezige volume vloeistof niet, en dus ook de concentratie van stoffen in die vloeistof niet. 
 
Als jij 100 mL van een of andere oplossing in een erlenmeyer van 200 mL giet halveert daardoor ook niet ineens de concentratie omdat die erlenmeyer maar halfvol zit. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: pH berekening, waterstofchloridegas + natriumhydroxideoplossing

Jan van de Velde schreef: Door gas door een vloeistof te borrelen verandert het aanwezige volume vloeistof niet, en dus ook de concentratie van stoffen in die vloeistof niet. 
 
Als jij 100 mL van een of andere oplossing in een erlenmeyer van 200 mL giet halveert daardoor ook niet ineens de concentratie omdat die erlenmeyer maar halfvol zit. 
Op die manier wordt het mij inderdaad duidelijk!
 
Hartelijk bedankt voor de heldere uitleg.
 
Roos

Reageer