[natuurkunde] Geinduceerde stroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

Geinduceerde stroom

Mijn redenering is als volgt: 
links: de flux stijgt (ik weet niet goed waarom, maar mijn intuïtie zegt dat de flux stijgt) -> Bind  gaat oorspronkelijke B tegenwerken. De veldlijnen komen uit het blad, met de rechterhandregel vind ik dan dat de stroom tegen de wijzers van de klok gaan. 
Rechts: flux daalt (weer intuïtie) -> Bind heeft dezelfde zin als de oorspronkelijke. De veldlijnen gaan in het blad -> rechterhandregel -> I met de wijzers van de klok mee. 
 
Is mijn redenering juist en waarom stijgt de flux links en daalt deze rechts? 
 
Dank u 
Bijlagen
flux.png
flux.png (421.58 KiB) 278 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Geinduceerde stroom

ben je bekend met de wet van Lenz. want die moet je hier toepassen.

Berichten: 104

Re: Geinduceerde stroom

Ja pas ik deze niet toe in mijn redenering? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Geinduceerde stroom

Tugba schreef: Mijn redenering is als volgt: 
links: de flux stijgt (ik weet niet goed waarom, maar mijn intuïtie zegt dat de flux stijgt) 
flux zou je losjes kunnen definiëren als het aantal veldlijnen dat door een zeker oppervlak gaat. 
Totdat het raam zich helemaal in het veld bevindt zal de flux dus blijven stijgen.
Buiten deze oefening, maar toch: Let wel, kantel het raam rechtop (evenwijdig aan het veld) en er gaan dus geen veldlijnen meer dóór het oppervlak van het raam en bijgevolg zal de flux dan nul zijn. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 104

Re: Geinduceerde stroom

oke ik snap het dank u wel! 

Reageer