Down-syndroom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Down-syndroom

Waarom vindt de verdubbeling bij mensen met het Down-syndroom altijd plaats bij chromosoom nummer 21?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Down-syndroom

Omdat de definitie van Down syndroom is: trisomie 21.

Als het andere chromosomen waren is het per definitie geen Down....
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Down-syndroom

Andere vormen van trisomie bestaan wel (zoals op chromosoom 13 en 18), maar de meeste zijn niet leefbaar. Zoals anusthesist al aangaf kan er maar ééntje trisomie 21 zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Down-syndroom

Ik snap wel dat de definitie van het Down-syndroom trisomie 21 is, en dat het anders geen Down zou zijn, maar dat roept toch de vraag op: waarom is het juist dát chromosoom (of de niet leefbare trisomie 13 en 18) dat aan verdubbeling onderhevig is? Of is misschien elk chromosoom daar vatbaar voor (allemaal niet leefbaar)?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Down-syndroom

Alle chromosomen zijn daar vatbaar voor trisomie, dus zowel de autosomale als de geslachtschromosomen, maar de meeste vormen zijn niet leefbaar. Trisomie op chromosoon 13 en 18 zijn overigens wel leefbaar, al is het in beperkte mate.
 
Neem eens een kijkje op volgende Wikipedia pagina's waar je de een overzichtje ziet van enkele vormen van trisomie (klik1) (klik2).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Down-syndroom

XXY is volgens mij ook bekend bij levende mensen.

Reageer