Springen naar inhoud

Buffer

• Log in om te kunnen reageren

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 11:35

We hebben hier te maken met en buffer, dus de pH moet grotendeels constant blijven -> fig a en b sluit ik uit. 

Tussen de grafieken c en d is er  niet veel verschil, het equivalentiepunt lijkt hetzelfde en ook de volume aan base is hetzelfde. 

om dit toch te controleren heb ik Vb berekent door Vb= Vb*Cb / Cz = (1,5 * 10 * 10^-3) / 1 = 15 ml. Klopt voor beide grafieken 

Ik heb uiteindelijk voor c gekozen omdat we een sterk zuur toevoegen, dus zal de pH toch een beetje moeten dalen en dit is niet het geval in grafiek D. 

Is mijn redenering juist of mis ik iets? 

En is het mogelijk om de pH te berekenen in het equivalentiepunt? 

Dank u 

Bijgevoegde miniaturen

• buffer.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 13:28

Ph(eq)= 14-  (pKz - log Cz/Cb) = 14- pKz 

Klopt deze formule voor de pH in het equivalentiepunt? 

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 13:58

We hebben hier te maken met en buffer, dus de pH moet grotendeels constant blijven -> fig a en b sluit ik uit. 

fig a uitsluiten ben ik met je eens, maar redenerend dat pH grotendeels constant moet blijven voldoet b daar juist ideaal aan. 

Ik heb uiteindelijk voor c gekozen omdat we een sterk zuur toevoegen, dus zal de pH toch een beetje moeten dalen en dit is niet het geval in grafiek D. 

integendeel, in D loopt de pH ondanks toevoegen van een sterk zuur weer op. Te idioot voor woorden.

Dus mij lijkt de keus te gaan tussen b en c

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 14:14

Ik heb B uitgesloten omdat deze niet lijkt op een titratiecurve die ik gewoon ben. Anders zou ik niet weten of het C of B is. 

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 15:47

Ik heb B uitgesloten omdat deze niet lijkt op een titratiecurve die ik gewoon ben. 

dat is heel iets anders dan het argument tegen B dat je eerst noteerde.

Maar inderdaad, aangezien natuurlijke processen, op macroschaal althans,  geen hoekjes nemen is B uit te sluiten. A en D hadden we al doorgestreept. Blijft C over. Probleem opgelost.  

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures