[natuurkunde] golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 99

golven

Hallo,
 
Waarom is de antwoord niet B? Ze zeggen dat het bij B zou afnemen bij een rechtslopende grafiek maar het is toch juist omgekeerd?
Bijlagen
golven.PNG
golven.PNG (258.53 KiB) 414 keer bekeken
mjqvnli.PNG
mjqvnli.PNG (17.71 KiB) 414 keer bekeken
feuhedsw.PNG
feuhedsw.PNG (11.58 KiB) 414 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: golven

je hebt punten A en B en grafieken A en B zoals ik dit verhaal lees.
 
onderaan is alleen grafiek A weergegeven. In die grafiek A zal punt B naar boven bewegen bij een rechtslopende golf. Maar in grafiek B zit punt B in de weergave in de top van de golf, en zal dus naar beneden gaan bewegen in een rechtslopende golf.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: golven

Ah sorry ik was een en andere vergeten te tonen =D (gegeven en gevraagde)

Berichten: 99

Re: golven

Ik dacht toch dat er letters stonden bij het gegeven? Geen idee waar die weg zijn

Ja die letters ontbreekten bij het gegeven
Bijlagen
golven2.PNG
golven2.PNG (171.9 KiB) 414 keer bekeken

Berichten: 99

Re: golven

Wat bedoelt u met top? Die letters staan toch allemaal op de x-as ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: golven

ah, nu alles compleet is beter maar even opnieuw beginnen.
En hopen dat ik de zaak verder juist interpreteer.
 
golf1.PNG
golf1.PNG (82.59 KiB) 418 keer bekeken
 
hieruit concludeer ik:
 
op t=0 bevindt punt A zich op hoogte y=0
op t=0 bevindt punt b zich op hoogte y=-2
 
T is de tijd nodig voor een hele golf, hier dus 4 hokjes.
 
Op tijdstip t=T/4 is de golf dus 1 hokje naar rechts opgeschoven. 
 
golf2.png
golf2.png (83.6 KiB) 418 keer bekeken
 
ik zou dus graag in de antwoorden een punt A zien waar de golf een hoogte heeft van -2, en een punt B waar de golf op dat ogenblik een hoogte heeft van 0 en een dal rechts ervan.
 
Ik zie in de grafieken geen antwoord dat aan de voorwaarden voor punt A voldoet, 
Grafiek A voldoet aan de voorwaarden voor punt B.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: golven

Ik snap het niet echt... moet het niet andersom zijn? nl. dat A een hoogte van 0 moet hebben zoals u erboven vermeld had?

Berichten: 99

Re: golven

Ik heb die uitleg dat ik geplaatst had nog eens bekeken en ik denk dat ik het snap nl. : bij de 2 gegeven grafieken is bij T/4 de y bij de eerste grafiek 2 en de 2de grafiek 0. Enkel de eerste 2 grafieken bij de antwoorden voldoen hieraan. Het is antwoord A aangezien het na b de grafiek naar beneden gaat en dat heb je ook bij de 2de gegeven grafiek (dat het naar beneden gaat). Klopt deze interpretering?
 
 
 
laat maar dat klopt niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: golven

jgdrp schreef: Ik snap het niet echt... moet het niet andersom zijn? nl. dat A een hoogte van 0 moet hebben zoals u erboven vermeld had?
Volgens de gegeven grafieken heeft A op t= 0 al een hoogte van 0 
 
Andere interpretatie:
 
Aflezend op de twee gegeven grafieken zou A op t= T/4 (een hokje naar rechts vanaf de oorsprong) een waarde van +2 moeten hebben, en B een waarde van 0. (en even later positief).
Dat komt beide overeen met antwoord B.
Alleen dan heb ik geen idee waarom hier zo'n gewag wordt gemaakt van "rechtslopende" golf, want als ik de grafiekenm zó interpreteer dan doet de looprichting er totaal niet toe. 
 
Wat is eigenlijk de bron van deze vraag? Is die wel zo betrouwbaar? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: golven

Is de antwoord dan toch B? Die oplossingen komen van kaveurne.. ik vind die oplossingen toch wel moeilijker te begrijpen dan andere sites.. zoals u zag stonden de letters niet eens bij die grafiek op de x-as

Berichten: 99

Re: golven

Jan van de Velde schreef: Volgens de gegeven grafieken heeft A op t= 0 al een hoogte van 0 
 
Zoals u helemaal bij de eerste bericht ziet zijn DE VRAGEN OMGEWISSELD.. ik heb geen idee hoe dat gebeurd is.. vandaar die verwarring =D
 
en die grafieken bij het gegeven zijn 2 keer dezelfde! De tweede grafiek van het gegeven werd omgewisseld met de 2de grafiek van de mogelijke antwoorden..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: golven

Ik zie eerlijk gezegd niks meer.  :( 
Ik zou zeggen, vergeet de hele vraag.  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: golven

ja maar de echte vraag had ik hieronder geplaatst, is de antwoord B ipv A?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: golven

jgdrp schreef: ja maar de echte vraag ......
Ik heb geen idee meer wat de echte vraag is
 
.....had ik hieronder geplaatst, 
 
waaronder??
 
Als je een antwoord wil kun je beter hieronder gewoon de correcte vraag met de bijbehorende correcte gegevens opnieuw plaatsen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: golven

deze
Bijlagen
golven2.PNG
golven2.PNG (171.9 KiB) 411 keer bekeken

Reageer