[scheikunde] massafractie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 104

massafractie

De brutoformule van ureum is CH4N2O .
Wat is het massapercentage van het element stikstof in ureum?
<A>   12,5 %
<B>   25 %
<C>   28 %
<D>   47 %
 
Ik zou deze vraag oplossen op de volgende manier: 
m-fractie = m(N2) / m(CH4N2O)  = n(N2) * M(N2) / n(CH4N2O) * M(CH4N2O) = M(N2) / M(CH4N2O) = 28/60= 0,466.
Ik kom antw D uit, wat juist is.
 
Mijn vraag is: als we bv 2 mol CH4N2O hebben hebben we dan ook altijd 2 mol N2 of 2 mol O ?   
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: massafractie

Ja, alleen zit er natuurlijk nooit stikstof in de N2-vorm in zo'n verbinding, dus in die zin is de vraag "als we bv 2 mol CH4N2O hebben hebben we dan ook altijd 4 mol N" een stuk gerichter.
 
1 molecuul H2O bevat 2 atomen H en 1 atoom O
3 moleculen H2O bevatten (3 x 2 =) 6 atomen H en (3 x 1 =) 3 atomen O
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 104

Re: massafractie

Oke ik snap wat je bedoelt. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: massafractie

kortom, als ze nog eens vragen naar:
 
"het element stikstof"
 
kom dan liever niet met een uitwerking die begint met
 
"m-fractie = m(N2) / ....."
 
da's op zijn minst een schoonheidsfoutje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 104

Re: massafractie

Ja idd, uiteindelijk mag je gewoon je mol wegschrappen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massafractie

Nee niet om die reden. Ze vragen om het element, niet om het diatomige gas :)

Berichten: 104

Re: massafractie

Nu snap ik het niet meer. Als CH4N2O  2 mol is, is N en Nook niet 2 mol? het aantal mol hangt toch af van de coefficienten dus als er 2N staat is er 4 mol of niet ? 

Berichten: 1.617

Re: massafractie

1 Mol is een Na aantal deeltjes. 
 
Tugba schreef: Mijn vraag is: als we bv 2 mol CH4N2O hebben hebben we dan ook altijd 2 mol N2 of 2 mol O ?   
 
 
Ik zou denken: nee, dan heb je 2 mol CH4N2O, niet 2 mol N2. Al bevat het wel dezelfde hoeveelheid stikstof. 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massafractie

Tugba schreef: Nu snap ik het niet meer. Als CH4N2O  2 mol is, is N en Nook niet 2 mol? het aantal mol hangt toch af van de coefficienten dus als er 2N staat is er 4 mol of niet ? 
In 2 mol ureum zit 4 mol N en 2 mol N2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: massafractie

Fuzzwood schreef: In 2 mol ureum zit 4 mol N en 2 mol N2
mogelijk wel even oppassen dat we niet in woordspelletjes verzeild raken. 
 
Voor alle duidelijkheid: er zit géén N2 (stikstofgas) in ureum:
 
ureum.png
ureum.png (4.59 KiB) 1017 keer bekeken
 
1 molecuul ureum bevat 2 atomen stikstof
1 dozijn moleculen ureum bevatten 2 dozijn atomen stikstof
1 miljoen moleculen ureum bevatten 2 miljoen atomen stikstof
1 mol moleculen ureum (ook wel kortweg: 1 mol ureum) bevat 2 mol atomen stikstof (ook wel kortweg: 2 mol N)
 
en met die 2 mol N zou je 1 mol N2kunnen maken. 
 
we gaan ook niet zeggen dat er 6H2O in glucose zit,
 
glucose.png
glucose.png (6.87 KiB) 1017 keer bekeken
 
al bevat een glucosemolecuul precies voldoende H-atomen en O-atomen om 6 watermoleculen te maken 
 
3 mol glucose (C6H12O6)  bevat 18 mol C-atomen, 36 mol H-atomen en 18 mol O-atomen. Maar niet 18 mol H2O. Wel komt er bij volledige verbranding van 3 mol glucose 18 mol water vrij. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 104

Re: massafractie

Dus in 1 molecuul ureum zitten 2 atomen stikstof. Als we 1 mol ureum hebben, dan hebben met 2 mol N 
Terug naar mijn oefening: dan zou ik daar niet zomaar het aantal mol mogen wegschrappen, moet ik dan niet (2*28)/ 60 = 0,93 doen. Het antw is dan fout. 
 
Sorry maar ik ben er nog altijd niet uit. 

Berichten: 1.617

Re: massafractie

Vanwaar die fixatie op mollen. Mol gebruik je bij chemische reacties. Je gebruikt het om de verhoudingen te bepalen van de massa's van de reagerende stoffen en de reactieproducten.
 
De handigheid is dat bij 1 mol de opgetelde atoommassa's van één molecuul (in u) hetzelfde is als de massa van de totale hoeveelheid stof in gram. Je kunt dan voorspellen hoeveel gram van alle stoffen je nodig hebt om een reactie volledig te laten verlopen en hoeveel gram van alle reactieproducten daaruit ontstaan. Omgekeerd kun je uitrekenen uit hoeveel deeltjes een gegeven massa van een molecuul bestaat.
 
Als je, zoals bij jouw opgave, de vraag krijgt hoeveel % de massa van ureum uit stikstof bestaat, dan kun je gewoon bepalen welk massa% uit stikstof bestaat van één molecuul. Dus bereken je het % van de atoommassa van 2 stikstofatomen op de massa van het hele molecuul. Dat % is "natuurlijk" (als je dit niet meteen inziet, denk er dan over na en bereken een paar voorbeelden)  hetzelfde voor 2 moleculen, 200 moleculen of 1025 moleculen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: massafractie

omdat je met percentages te maken hebt doet de eenheid niet meer terzake, zolang in je berekening de eenheden gelijk zijn. 
20 euro is net zo goed 25 % van 80 euro als  20 mussen 25% van 80 mussen zijn. Maar 20 euro kun je dan weer niet uitdrukken als een percentage van 80 mussen.
 
totale massa van een molecuul ureum is 1x12 + 4x1 + 2x14 + 1x16 = 60 u (u: atomic mass unit) 
massa van de stikstof in zo'n molecuul is 2 x 14 = 28 u
 
het percentage stikstof in een ureummolecuul is dus 28/60 x 100% = iets minder dan 50 % (een kladpapiertje of een rekenmachine erbij en je hebt een nauwkeuriger antwoord maar dat is bij deze meerkeuzevraag overbodig).
 
Je zou ook een mol ureum kunnen nemen. Betekent alleen maar dat je 6,022·1023 moleculen ureum gaat beschouwen.
dat gekke getal 6,022·1023 is zó gekozen omdat 6,022·1023 u overeenkomt met 1 gram, een massa-eenheid uit het dagelijks leven. 
in een mol ureum vind je dus ook 1 mol C, 4 mol H, 2 mol N en 1 mol O.
1 mol C weegt 12 g , 4 mol H weegt 4 g, 2 mol N weegt 28 g en 1 mol O weegt 16 g. Totaal 60 g.
1 mol ureum weegt dus 60 g. 
In een mol ureum vinden we 2 mol N en dat weegt 28 g.
massapercentage blijft dus (duhh) 28/60 x 100% = iets minder dan 50%
 
En voor mijn part neem je 40 Zhu ureum, dat zal nog steeds iets minder dan 20 Zhu stikstof (iets minder dan 50% van die 40 Zhu) aan stikstof bevatten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: massafractie

Anton_v_U schreef: en bereken een paar voorbeelden
 
 
Jan van de Velde schreef:  voor mijn part neem je 40 Zhu ureum
 
Dat lijkt me wel een goed voorbeeld om mee te rekenen. Vergeet niet dat 24 Zhu een liang is  :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massafractie

Tugba schreef: Dus in 1 molecuul ureum zitten 2 atomen stikstof. Als we 1 mol ureum hebben, dan hebben met 2 mol N 
Terug naar mijn oefening: dan zou ik daar niet zomaar het aantal mol mogen wegschrappen, moet ik dan niet (2*28)/ 60 = 0,93 doen. Het antw is dan fout. 
 
Sorry maar ik ben er nog altijd niet uit. 
Waar jij hier de mist in gaat is dat jij de molmassa van N ziet als 28 terwijl deze 14 is.

Reageer