Springen naar inhoud

Magnetisme: wervelstromen, wet van Lenz

• Log in om te kunnen reageren

Xasuntox

Xasuntox

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 18:53

Hallo,

Morgen heb ik examen van magnetisme. Een vraag op het vorig examen was:

10537020_10153346440424298_1839981277335

Een kracht naar links is het juiste antwoord blijkbaar. Mijn redenering zou zijn:

Door dat je hem in het B veld brengt gaat er een stroom ontstaan (wervelstroom) in dit geleidend materiaal.

Deze wervelstromen gaan een inductie opwekken die een kracht gaat uitoefenen tegen de verandering van de flux (dus uit het B veld naar links).

Ik vrees dat mijn redenering niet helemaal correct is. Zijn hier personen die misschien een correcte uitleg kunnen geven? Dat zou heel handig zijn?

Ook nog een vraagje over deze, of eerder bevestiging. Hoe dichter ze tegen elkaar komen, hoe groter de potentiele energie toch? (antwoord a)

15n4zsy.png

Alvast heel erg bedankt !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 19:09

mijn antwoord zou zijn :c geen

de wet van Lorentz

LaTeX

dit in combinatie met de rechtse schroefregel. ook wel kurketrekkerregel genoemd.

het blok koper wemelt van de vrije elektronen, wat is de richting van de lorentzkracht , die op deze vrije elektronen inwerkt?

Xasuntox

Xasuntox

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 19:15

mijn antwoord zou zijn :c geen

de wet van Lorentz

LaTeX

dit in combinatie met de rechtse schroefregel. ook wel kurketrekkerregel genoemd.

het blok koper wemelt van de vrije elektronen, wat is de richting van de lorentzkracht , die op deze vrije elektronen inwerkt?

Deze zou naar boven gericht zijn. Maar ben je zeker van je antwoord?

Hoe zit het dan met de wervelstromen die een magnetische inductie B kan opwekken in geleidend materiaal? Wetende dat koper een zeer goede geleider is. Deze wervelstromen kunnen ook een kracht opwekken.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 19:18

die lorentzkracht is niet vertikaal naar boven gericht. hoe kom je daar nu bij?

ik ben ervan uit gegaan dat het blok koper zich volledig in het homogene magnetisch veld bevind.

Veranderd door aadkr, 18 augustus 2014 - 19:27

Xasuntox

Xasuntox

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 19:26

die lorentzkracht is niet vertikaal naar boven gericht. hoe kom je daar nu bij?

Met de rechterhand-regel? Het blokje beweegt naar rechts, en de magnetische lijnen staan er loodrecht op. Dan kom ik een kracht naar boven uit. Maar volgens mij is de lorentzkracht hier niet van toepassing, maar gaat het hier om wervelstromen.

EDIT: Wervelstormen ontstaan wanneer de flux door het geleidend materiaal veranderd. Hier gaat het blokje net door het veld, dus het ziet er naar uit dat het veld uniform is en daardoor geen verandering van de flux door het blokje is. Er ontstaan dan geen wervelstromen en dus ook geen krachten.

Dit zou mijn uitleg ook zijn, zoals ik de theorie van wervelstromen nu ook begrijp.

Volgens sommige uit mijn richting zou de oplossing geweest zijn naar links, persoonlijk zou ik hier niet mee akkoord gaan. Iemand die het 100% zeker weet?

Veranderd door Xasuntox, 18 augustus 2014 - 19:34

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 19:35

als het blok zich volledig in het homogene magnetische veld bevind , dan zal er op de vrije elektronen in dat blok koper een lorentzkracht inwerken die de richting heeft horizontaal het papier in , dus horizontaal naar achter gericht.

er is zeker iemand die het 100% zeker weet, dat ben ik namenlijk zelf.

(sprak hij hooghartig)

Veranderd door aadkr, 18 augustus 2014 - 19:40

Xasuntox

Xasuntox

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 19:44

als het blok zich volledig in het homogene magnetische veld bevind , dan zal er op de vrije elektronen in dat blok koper een lorentzkracht inwerken die de richting heeft horizontaal het papier in , dus horizontaal naar achter gericht.

er is zeker iemand die het 100% zeker weet, dat ben ik namenlijk zelf.

(sprak hij hooghartig)

Oke bedankt. Bijkomende vraag ivm wervelstromen. Je hebt een magnetisch inductie in het scherm gericht (afgebakend door een cirkel). Er zit een metaal in dat geleid, dit trek je er uit. Dus uit de cirkel (B staat loodrecht op het metaal).

Hoe gaat de wervelstroom lopen? En hoe gaat deze kracht staan die de stromen opwekken?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 augustus 2014 - 19:54

zolang dat blok koper zich maar volledig in dat homogene magnetische veld bevind , is er geen sprake van wervelstromen.

we zijn nu tot de conclusie gekomen dat er op al die vrije elektronen in dat blok koper een lorentzkracht inwerkt die horozontaal het papier in is gericht , dus gaan die vrije elektronen bewegen van de voorkant van het blok richting de achterkant van het blok.

deze lorentzkracht blijft constant zowel qua grootte als richting.

war gaat er nu gebeuren als die vrije elektronen gaan bewegen van de voorkant van het blok richting de achterkant van het blok?

tip:er treed ladingsscheiding op

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures