[biologie] Genotype bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

Genotype bepalen

1. Twee diploïde cellen met genotype EEFF en EeFf ondergaan meiose. Bij elk worden er dus

vier kernen (in totaal acht) gevormd waarvan er telkens drie degenereren. Welke genotypes

krijg je als de overblijvende cellen gaan samensmelten?

a. Een cel waarbij zeker E en F aanwezig zijn

b. Een cel waarbij zeker e en f aanwezig zijn

c. Een cel waarbij zeker e en F aanwezig zijn

d. Dit is niet te bepalen aan de hand van de verschafte gegevens

Het juiste antwoord zou A moeten zijn. Waarom degenereren er telkens drie? Zou iemand dit willen uitleggen? Bedankt!

Ik heb een dihybride opgesteld, en krijg 4X van elk van de volgende : EEFF, EEfF, EeFF en EeFf

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Genotype bepalen

Ik ben niet 100 percent zeker, maar:
 
1) na de meiose zal je 2x e en 2x f hebben. Als er drie degeneren, is het mogelijk dat er geen e of f overblijft (als er twee maal e of twee maal f degenereert bijvoorbeeld). Uitspraak b is niet correct om die reden. Uitspraak c ook niet, omdat je niet weet wat er degenereert.
 
2) na de meiose blijven er zeker zowel E als F over, zelfs indien er 3x E of 3x F degenereert. Vandaar dat je kan stellen dat uitspraak a correct is.
 
Ik denk overigens dat 'er telkens 3 degeneren' een gegeven is, dus dat je dat niet kan beredeneren.
 
Andere meningen zijn uiteraard welkom.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Genotype bepalen

Klopt.
 
Je kan het ook hier zien
safia schreef: Ik heb een dihybride opgesteld, en krijg 4X van elk van de volgende : EEFF, EEfF, EeFF en EeFf
In alle genotypes komt E en F voor en van ieder genotype heb je vier cellen dus finaal moeten E en F wel voorkomen.
Je kan dus zeggen dat na meiose en samensmelten de cel het volgende genotype heeft: E-/F-
 
 
In physics I trust schreef: Ik denk overigens dat 'er telkens 3 degeneren' een gegeven is, dus dat je dat niet kan beredeneren.
Het komt in de natuur voor bij de planten, namelijk bij de megasporogenese die uiteindelijk aanleiding geeft tot de eicel.
 
Megasporogenesis.jpg
Megasporogenesis.jpg (92.2 KiB) 436 keer bekeken
 
Eén cel (de megaspore) ondergaat meiose waarbij 4 cellen ontstaan. Van die 4 overleeft er maar 1 en die geeft na nog een paar extra delingen aanleiding tot de eicel.
 
 
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Genotype bepalen

Bedankt voor de aanvulling!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 66

Re: Genotype bepalen

Ik snap het, bedankt!

Reageer