Cyanide Dodelijk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Cyanide Dodelijk?

Hallo ik zal het zo kort mogelijk houden (ik ben nieuw en ik heb een vraagje)
In een boek werd iemand vermoord door cyanide. 
het boek schreef dat met een paar milligram in je cola blikje het al dodelijk kan zijn. (het is een waar gebeurt verhaal, de jonge die vermoord was was 16, de moordenaar was ook 16.)
daar schrok ik erg van en begon te googelen.
 
vraag is: 1. hoe gemakkelijk kan je aan dit spul komen in Nederland. (is dit niet vet illegaal)

           
  2. verder vond ik dat veel mensen dit spul gebruiken voor zelfmoord, is dit een pijnloose dood dan.
 
(uit dit artiekel neem ik aan van niet het internet zegt van wel. ik weet het niet ......)
 
/\ : http://www.acutetox.eu/pdf_human_short/59-Potassium%20cyanide%20revised.pdf 

(korte toevoeging is> potassium cyanide hetzelfde ?

want anders is dat niet dit >?>   http://www.sigmaaldrich.com/catalog/product/fluka/60180?lang=en&region=NL

 

Ik hoop dat jullie niet schrikken van zoon post met zulke vragen ^^ 

Alvast bedankt -Looiko-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Cyanide Dodelijk?

Je moet niet alles geloven wat in boeken staat, ook niet als het "waargebeurde" verhalen zijn. En je moet zeker niet alles geloven wat op internet staat.
 
Je kunt cyanide, bijvoorbeeld kaliumcyanide, niet zomaar kopen. Een bedrijf als Aldrich levert het inderdaad wel, maar niet aan particulieren en ook niet zomaar aan bedrijven. Niet in Nederland, maar ook niet ergens anders ter wereld.
 
Het gebruik van cyanide voor (zelf)moord is vooral iets van lang geleden, en de verhalen erover ook. De voornaamste reden was de snelle werking, het is absoluut niet pijnloos. De bron die je zelf aanhaalt noemt: 
 
In the initial phase of cyanide poisoning, lower exposure doses may produce nausea, vomiting, abdominal pain, confusion, hyperventilation, anxiety, circulatory collapse, tachycardia, hypertension, headache etc. In the later phases, metabolic acidosis, seizures, pulmonary edema, apnea, convulsions, bradycardia, hypotension, coma, and death may occur. Death occurs mainly by cardiac arrest [3].
 
 
Het is ook niet zomaar even in te nemen. Het spul is smerig en bitter en je moet echt moeite doen om het in te nemen. Verstopt in cola kan dat deels gemaskeerd worden, maar ik denk toch dat je het zeker zou proeven. 
 
De dodelijke dosis is overigens niet "een paar" milligram, maar (even opgezocht) 200-300 mg. Dat is een klein theelepeltje vol.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: Cyanide Dodelijk?

Ach, aan kaliumcyanide komen is niet zo bijzonder moeilijk. Het wordt redelijk veel gebruikt in labs, (staat op mijn werk toevallig 4 kg). Het is inderdaad een giftige stof, maar daar is het dan ook wel mee gezegd.

Er zijn tientallen andere stoffen waar je makkelijker aan kan komen die net zo, of zelfs dodelijker zijn. Voor het vermoorden van iemand zijn makkelijkere methodes ;), en een gemaskeerde moord is met de huidige toxicologische technieken ook niet zo makkelijk. (Google eens op pindakaasmoord, die heeft het dacht ik ook gebruikt)

//editie.. Pindakaas moord was niet met cyanide maar met natriumazide... Nog eenvoudiger aan te komen ;)

Berichten: 12.262

Re: Cyanide Dodelijk?

Cyanide als dodelijk vergif is vooral iets uit literatuur, het is bepaald geen praktisch middel om moord of zelfmoord mee te plegen. Een dodelijke dosis neem je niet eenvoudig in, en de manier waarop je sterft is bepaald niet wenselijk.

Voor moordverhalen is het sowieso een bijzonder slecht vergif gezien het tamelijk eenvoudig is om het vast te stellen als doodsoorzaak, en een vergiftiging niet ongemerkt zal blijven bij een lijkschouwing.
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Cyanide Dodelijk?

Hallo !
Ik maak zelf sieraden en heb kaliumcyanide nodig voor het galvaniseren van goud.
Is er iemand die me van een paar gram kan voorzien?  Ik sta nog niet ingeschreven
bij de KvK en daarom kan ik het (nog) nergens krijgen, terwijl ik het dringend nodig heb.
 
Kate.
Contact me via ***modknip***

Berichten: 59

Re: Cyanide Dodelijk?

Laat je niet bang maken voor zulk soort verhalen. Het is niet voor niets dat ze in amsterdam elkaar gewoon nog ouderwets met vuurwapens omleggen, i.p.v. met gif. Verder zijn boeken/films vaak gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Dit is bijna altijd lekker aangedikt.
 
Cyaniden zijn bijna altijd erg gevaarlijk, en dodelijk in lage hoeveelheden. De belangrijkste stof in het gas dat bij de holocaust is gebruikt is ook waterstofcyanide. Er zijn ook minder gevaarlijke cyanideverbindingen. In amandelen zit bijvoorbeeld ook een cyanide (amygdaline). Deze stof is niet (heel) giftig. Echter wordt de stof door alvleessappen afgebroken, waarbij zeer giftige cyanideverbindingen ontstaan. Bij gewone amandelen die ik als voorbeeld aannam, is dat in een zo lage hoeveelheid dat het niet gevaarlijk is. Van bittere amandelen wordt aangeraden er niet meer dan 2 á 3 stuks per dag te eten.
M.a.w. Je kan niet volledig generaliseren dat alle cyaniden gevaarlijk zijn, maar het is geen verkeerde stelregel om te volgen voor je veiligheid.
 
Als moordwapen is het niet heel geschikt. Er zijn tal van stoffen die sneller dodelijk zijn (is handig, dan is het slachtoffer niet op tijd in het ziekenhuis), minder sporen achter laten (is ook fijn als je niet opgepakt wilt worden), en beter beschikbaar zijn (zonder vergunning).

Berichten: 12.262

Re: Cyanide Dodelijk?

Een beetje off topic, maar heb je een vergunning nodig om KCN of iets dergelijks te mogen bezitten? Mij lijkt het nogal vreemd, er zijn zoveel stoffen die bij inname van ca 1 gram potentieel dodelijk zijn.

Dat je het zonder kvk nummer niet kunt kopen zegt verder niet zoveel: veel handels in chemicalien verkopen domweg niet aan particulieren, of het nou cyanide of demiwater is maakt daarvoor meestal geen verschil.
Victory through technology

Berichten: 199

Re: Cyanide Dodelijk?

Ik neem aan dat je een ander metaal dan goud wilt bedekken met een goudlaagje (dwz wilt galvaniseren MET goud).
Daar heb je meer voor nodig dan alleen wat kaliumcyanide.
Er zijn kant en klare galvaniseeroplossingen in de handel. Google eens op "gold plating solution" en vergeet ook de veiligheidsaspecten niet.
Ik zou er niet zo gauw aan beginnen, het is een vak apart.
Je kunt het vergulden naar mijn idee beter uitbesteden aan een galvanobedrijf.
 
kate24 schreef: Hallo !
Ik maak zelf sieraden en heb kaliumcyanide nodig voor het galvaniseren van goud.
Is er iemand die me van een paar gram kan voorzien?  Ik sta nog niet ingeschreven
bij de KvK en daarom kan ik het (nog) nergens krijgen, terwijl ik het dringend nodig heb.
 
Kate.
Contact me via ***Modknip***
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 199

Re: Cyanide Dodelijk?

kate24 schreef: Hallo !
Ik maak zelf sieraden en heb kaliumcyanide nodig voor het galvaniseren van goud.
Is er iemand die me van een paar gram kan voorzien?  Ik sta nog niet ingeschreven
bij de KvK en daarom kan ik het (nog) nergens krijgen, terwijl ik het dringend nodig heb.
 
Kate.
Contact me via ***modknip***
 
Als het echt zo dringend is... inschrijven bij de KvK is in een paar uur gepiept.
Bovendien, met kaliumcyanide alleen ben je er nog niet.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 4

Re: Cyanide Dodelijk?

Ach, aan kaliumcyanide komen is niet zo bijzonder moeilijk. Het wordt redelijk veel gebruikt in labs, (staat op mijn werk toevallig 4 kg). Het is inderdaad een giftige stof, maar daar is het dan ook wel mee gezegd.

Er zijn tientallen andere stoffen waar je makkelijker aan kan komen die net zo, of zelfs dodelijker zijn. Voor het vermoorden van iemand zijn makkelijkere methodes ;), en een gemaskeerde moord is met de huidige toxicologische technieken ook niet zo makkelijk. (Google eens op pindakaasmoord, die heeft het dacht ik ook gebruikt)

//editie.. Pindakaas moord was niet met cyanide maar met natriumazide... Nog eenvoudiger aan te komen ;)
Ik heb zelf toevallig kaliumcyanide nodig ben in opleiding allee. Is het noeilijk te verkrijgen kan iemand mij voorzien van enkele grammen ik hoor graag meer ervan

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Cyanide Dodelijk?

Als je in opleiding bent en het daarvoor nodig hebt, dan is het, via je opleiding, vast niet moeilijk te verkrijgen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 772

Re: Cyanide Dodelijk?

Enkele grammen? Dit is al een serieuse hoeveelheid hoor. Welke experimenten wil je hiermee uitvoeren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Cyanide Dodelijk?

Opmerking moderator

Indien je KCN nodig hebt voor je opleiding, dan zal jouw instituut daar voor zorgen. Elke andere bron voor particuliere inkoop zal direct verwijderd worden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Cyanide Dodelijk?

Het is voor goud bedoelt ik help miin Goudsmit en heb al bedrijfen gevonden maar die kunnen me niet voorzien van een paar gram vandaar dat ik het hier vraag kan het best ophalen en er voor betalen

En als het via hier verboden is en iemand mij toch er van wil voorzien wand bedrijfen geven teveel dat hbe ik niet nodig dan kunnen we verder op watsapp. <MODKNIP>.
 

Opmerking moderator

op dit forum is het niet toegestaan om telefoon nummers of email adressen te plaatsen.

Berichten: 460

Re: Cyanide Dodelijk?

een goudsmit kan als hij daar redenen heeft zo een potje kopen bij bv sigma aldrich. Daar kan je kleine hoeveelheden bestellen. 100 gram voor een paar tientjes en heb je het morgen in huis. 

Gesloten