uitharden van PVC

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

uitharden van PVC

Hallo,
 
voor het verharden van onze producten uit PVC, toepassing = dip moulding, gebruiken wij een etherbehandeling. De producten worden gedeeltelijk ondergedompeld voor een bepaalde tijd in ether en worden daarna voor een uur in de oven op een lage temperatuur geplaatst. Ik heb vernomen dat de veroudering van de PVC zo versneld word en de PVC harder word. Nu vroeg ik me af of er een andere manier is om deze PVC producten te verharden.
 
In de bijlage heb ik de technische fiche en de veiligheidsfiche van onze PVC bijgevoegd, de exacte samenstelling krijgen we echter niet vrij van onze leverancier.
 
Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, alvast bedankt.
 
 
Bijlagen
KT 7711-1 TRANSP MED PHTALATFREI engl.pdf
(58.53 KiB) 264 keer gedownload
SDB_17090-027_K-T_7711_1_TRANSP _MED _PHTALATFREI_FOLCO_SOL_K-T_B_EN.pdf
(59.85 KiB) 265 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: uitharden van PVC

Wat hier vermoedelijk gebeurt is dat de weekmaker voor een deel wordt uitgespoeld middels ether, en dat het verwarmen dient om zoveel mogelijk ether (dat ook als weekmaker kan optreden) te verwijderen.
 
Dit kun je inderdaad zien als het versneld optreden van veroudering. Veroudering betekent namelijk vaak niets meer of minder dan het verdwijnen (verdampen) van de weekmaker, waardoor de kunststof harder en brosser wordt.
 
Ik zou zo niet direct weten op welke andere manier je PVC harder kan worden - een warmtebehandeling zoals bij staal heeft in ieder geval niet zoveel zin.
 
Maar ik vraag me ook af waarom je het op een andere manier zou willen doen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: uitharden van PVC

Marko schreef:  
Maar ik vraag me ook af waarom je het op een andere manier zou willen doen?
ik probeer altijd open te staan voor procesverbeteringen, indien er een ander middel bestaat evenwaardig aan ether, is het altijd van nut om te kijken of het proces sneller en/of beter kan verlopen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: uitharden van PVC

Helder. Er is dus niet per se een reden om af te willen van dit proces of van ether, maar enkel zien of er verbetering mogelijk is.
 
Ik denk dat deze manier behoorlijk ideaal is. Als je PVC harder wil maken, moet je van de weekmaker af, en dat kan eigenlijk alleen met behulp van een oplosmiddel. Ether heeft als voordeel dat het erg makkelijk verdampt, makkelijker dan bij om het even welk ander geschikt oplosmiddel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: uitharden van PVC

Als ik dan toch een ander oplosmiddel wil gebruiken/testen, welk zou je me dan voorstellen?

Reageer