Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Dynamo

• Log in om te kunnen reageren

Petertje88

Petertje88

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 17:28

Het klinkt misschien niet zo slim maar ik, als VWO6-er, weet niet hoe een dynamo werkt. En nou komt dit in mijn Profielwerkstuk even kort ter sprake maar de leraar wil het uitgewerkt hebben.
Dus ik zoeken op internet, maar daar staat het allemaal te globaal. Weet iemand misschien een site waar het wel goed op staat of kan iemand het mij uitleggen?

Alvast Bedankt,

peter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2006 - 17:49

Het spijt me Pietertje88 no des respect, maar hoe gedetailleerd wil je het hebben als je vind dat het niet op internet staat. Als je het even kort wilt aanstippen dan zou ik eens op de wikipedia kijken.

http://en.wikipedia....wiki/Alternator
http://en.wikipedia....rical_generator

Als je dan nog iets wil weten of niets aan het artikel hebt, kom dan met iets meer gerichte vragen, of vertel wat je nog moet weten.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 19:03

Ik dacht dat de klassieke (fiets)dynamo werkt dmv van een magnetische flux-verandering in de dyname en daardoor wordt een spanning opgewekt.
Die fluxverandering komt er doordat de magneet die aan je spaak/wiel zit voorbij een speciale magneet met een vreemde vorm komt in je dynamo. Daardoor wordt de flux in die magneet verandert (Je ken zeggen dat de flux het aantal veldlijnen per oppervlakte is.) en er een spanning ontstaat waardoor je lampje gaat branden.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 januari 2006 - 20:15

Mocht je de beschrijving op Wikipedia te abstract vinden, lees dan dit verhaal eens.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures