[scheikunde] Vraagje van Chemie olympiade

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Vraagje van Chemie olympiade

Ik zit al een tijdje mijn hoofd hierop te breken, iemand die me kan helpen?
 
 
 
Van volgende stof bevat één liter bij 25 °C en 101325 Pa het grootst aantal moleculen:
A CH4
B HCl
C H2O
D C5H12

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Vraagje van Chemie olympiade

Ik denk dat je met een of twee hints zelf de weg naar het juiste antwoord kunt beredeneren. Dus laten we een poging wagen.
 
Om te beginnen: Is er een antwoord, of zijn er antwoorden, die sowieso (zonder veel nadenken) al afvallen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Vraagje van Chemie olympiade

Ik weet dat het antwoord Water moet zijn, maar ik heb geen idee hoe dit te vinden. Via p*v=nrt kom ik op niets uit. Zit ook in de knoop met de fase waarin de stoffen zitten. Ik dacht eerst dat het voor ze allemaal hetzelfde moest zijn wat achteraf gezien ook onmogelijk is. Ik zit hier al te lang op te denken en zie door de bomen het bos niet meer waarschijnlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vraagje van Chemie olympiade

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 460

Re: Vraagje van Chemie olympiade

Om te beginnen. In welke toestand bevinden de 4 stoffen zich denk je bij 25 graden en atmosferische druk. Dan kom je al gauw tot de conclusie dat 2 van de 4 al afvallen omdat ze gassen zijn. (en 1 liter gas is altijd minder moleculen dan 1 liter vloeistof/vaste stof). Dan houdt je er nog 2 over.. Dan moet je eens kijken naar de dichtheid. (let op dat het vaak gegeven wordt als kg/L (of g/ml of iets dergelijks).. je moet dan nog ff omrekenen naar (aantal mol stof)/L.

 

 

 

 

btw, met de ideale gaswet kan je zeggen gas =  gas, 1 liter gas is 1 liter gas. Een molecuul in de gasfase heeft weinig/geen last van andere moleculen dus 1 liter van stof x bevat evenveel moleculen als stof Y in de gasfase. (min of meer, daarom kom je er met de gaswet niet uit). Pv=nrt kan je alleen gebruiken voor gassen maar niet voor vaste stoffen. //edit: uiteraard omgekeerd. Foutje ;)

Berichten: 7

Re: Vraagje van Chemie olympiade

Damn dat is best logisch, heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraagje van Chemie olympiade

druipertje schreef: . Pv=nrt kan je alleen gebruiken voor vaste stoffen niet voor gassen.
laten we dat beter even omdraaien (en netter noteren, want Pv=nrt betekent vermogen x snelheid = aantal mol x straal x tijd, en dat is nonsens)
pV=nRT heet de algemene gaswet en gebruiken we dus alleen voor gassen, (what's in a name) en juist niet voor vaste stoffen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer