Sidderaal aanraken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Sidderaal aanraken

Zou je kunnen schatten hoe groot de maximale schok is als je een sidderaal met een hand aanraakt zoals in deze video?
 
 

Berichten: 242

Re: Sidderaal aanraken

600V voor immobiliseren prooi en 10V om prooi te lokaliseren.
http://animals.nationalgeographic.com/animals/fish/electric-eel/
 
500V 1A in lucht.
http://www.scientificamerican.com/article/how-do-electric-eels-gene/
 
500V met een bereik van 8,5m in stilstaand water.
http://a-z-animals.com/animals/electric-eel/
 
Ik kan vrij weinig info vinden over de stroom.
 
500V 1A.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/75456-de-sidderaal-een-dodelijke-vis.html
Hier zeggen ze nog wel dat het ook van de leeftijd (het formaat denk ik dan) van het beestje afhangt. Bij een jong beestje zijn de organen die de schok leveren nog niet zover ontwikkeld en dus krijg je een kleinere schok.
 
Pas geleden bij een aflevering van gold rush hadden ze het erover dat een sidderaal dodelijk kan zijn. De stroom mag veel lager zijn dan 1A om een dodelijke afloop te hebben. Bij tientallen milliampères door het hart kan het al einde verhaal zijn.
 
De schokken worden tevens ook ter verdediging gebruikt, als een mens de aal lastig valt bijvoorbeeld :P  
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Sidderaal aanraken

Die Discovery sensatie series neem ik met een forse korrel zout.

 

500 tot 650  volt, een stroomsterkte van maximaal 1 ampère (hoeveel hiervan er door een prooi en er door het water gaat is de vraag), maar gedurende slechts een paar miliseconden (volgens Wikipedia) is niet echt dodelijk. Maar wat gebeurt er als ze een hele serie van die pulsen afgeven?

 

Anyway, een Youtube filmpje (klik) zou weergeven hoe een sidderaal een kaaiman doodt. Alleen zie ik de kaaiman tegen het einde van het filmpje weer bewegen, en kom ik niet onder de impressie uit dat we hier met een slechts tijdelijk verdoofd (getazerd) dier te maken hebben.

 

In een reportage uit 1954(!) wordt o.m. gemeld dat vee gedood wordt door sidderalen, wat wel weer in contrast lijkt te staan met het proefje met de vijf mensen in serie geschakeld die een onaangename maar ongevaarlijke schok krijgen:

 


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Sidderaal aanraken

Bij de kaaiman gaat de stroom door het lichaam.

 

Maar in de video van bericht #1 houdt de man de sidderaal met één hand vast. De stroomschok gaat naar verwachting van duim naar pink, en nauwelijks door zijn lichaam. Ik vraag me af of de rukbeweging van zijn lichaam slechts een schrikreactie is zoals wanneer je per ongeluk een heet voorwerp aanraakt. Maar op tijdstip 2:00 moet hij weer op adem komen, dan lijkt het toch op een stroomschok door zijn bovenlichaam. Van die situatie vraag ik me af hoe groot de stroomschok is die door zijn lichaam gaat. Laat ik het vereenvoudigen tot de stroom die door zijn arm gaat ter hoogte van de oksel. Is dat nul?

Berichten: 12.262

Re: Sidderaal aanraken

Het kan best zijn dat je even moet bijkomen van een schok die niet echt door het lichaam gaat. Als je per ongeluk met 1 hand een geladen elco met een paar honderd volt beetpakt (zeg maar een exemplaar uit een forse foto-flitser) dan gaat er in principe niets door je torso, maar de kans dat je een minuut of wat de schrik stil blijft zitten is reeel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Sidderaal aanraken

Dat is waar, geestelijk moet je ook even op adem komen.

 

Het spannendste moment van de video van bericht #1 is wanneer eigenaar James de sidderaal met twee handen aanpakt, en later ook zijn zoontje. Altijd een hand op je rug houden lijkt me beter, als je met sidderalen werkt.

 

Interessant vind ik ook het tijdstip 3:56 van de video. De sidderaal geeft een schok op het moment dat James zijn hand op de knie van buurman Bob legt. Mijn interpretatie is dat Bob en James dan samen een vergrote antenne zijn voor het 50 Hz veld in de kamer. Bob geeft het opgevangen 50 Hz signaal door aan de sidderaal. De sidderaal schrikt van de plotselinge versterking van het 50 Hz signaal en reageert met een schok.

Reageer