Oplosbaarheid hexadecaan in dodecaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Oplosbaarheid hexadecaan in dodecaan

Hi,
 
Ik moet voor mijn afstudeerproject weten wat de maximale oplosbaarheid van hexadecaan in dodecaan (ongeveer) is. Is er een manier om hier snel achter te komen? Aan te raden boeken of websites hiervoor?
Alvast veel dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oplosbaarheid hexadecaan in dodecaan

Ligt aan de kamertemperatuur. Boven 18 °C is het spul vloeibaar en dan zou het in alle verhoudingen met dodecaan mengbaar moeten zijn. Beide zijn volledig apolaire stoffen.

Berichten: 460

Re: Oplosbaarheid hexadecaan in dodecaan

Ik weet niet of je kan spreken van oplosbaarheid.. het zijn vogens mij volledig apolaire stoffen die in alle verhoudigngen met elkaar mengen. Zie niet direct een reden om een maximale oplosbaarheid te hebben. Anders zul je het waarschijnlijk zelf moeten testen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Oplosbaarheid hexadecaan in dodecaan

Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplosbaarheid hexadecaan in dodecaan

Normaal gesproken vind je dit soort data bij bijvoorbeeld de Dortmund databank. Het NIST heeft ook een schat aan informatie.
 
Googlen, of een abstract service (bijv. Scifinder) gebruiken kan ook.
 
In eerste aanleg kun je aannemen dat dit soort vergelijkbare vloeistoffen in alle verhoudingen mengbaar zijn. Hou daarbij wel altijd een slag om de arm. Hoe groter de moleculen worden, hoe kleiner de neiging om op te lossen/te mengen - ook als ze net zo polair of apolair zijn als het oplosmiddel.
 
Voor dodecaan en hexadecaan hoef je je geen zorgen te maken. Volgens dit artikel [doi]10.1007/s10973-013-3525-1[/doi] zijn ze boven een graad of 18 volledig mengbaar.
 
 
 
 
Bijlagen
10973_2013_3525_Fig2_HTML.gif
10973_2013_3525_Fig2_HTML.gif (19.5 KiB) 499 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer