(external) battery pack, USB-lader

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

(external) battery pack, USB-lader

Het lijkt net alsof het leven idioot simpel is geworden. Zo simpel dat ik het niet meer vertrouw, vandaar de vraag of iemand mij kan bevestigen dat dit goed gaat, voordat ik allerlei dure apparatuur verknal. Ik vrees dat ik achterloop.
 
"Vroegah" hadden we NiCad's, nog niet zo heel vroegah (en nog wel) NiMH's. Doe daar iets fout mee qua laden of ontladen (en een te goedkope lader was al genoeg) en het nuttige leven van die dingen werd héél beperkt. Verder ook nog oppassen hoe je die dingen gebruikt.
 
Zojuist een "external battery pack" gekregen. Van de appie kennelijk, grixx optimum 2600mAh.
Tot mijn stomme verbazing zie ik nergens een gebruiksaanwijzing, niks óp de verpakking, niet zelfs ook maar het postzegelachtigste papiertje ín de verpakking. Kabeltje erbij met een USB-stekker en aan de andere kant een stekkerachtig pieletje dat in een gaatje in de pack past, en het ding zelf, da's al.
 
Ik heb hem dan maar aan mijn computer gehangen, en er gaat een rood/roze lampje branden. Geen idee of dat betekent dat hij aan het laden is, of dat hij niet laadt, of dat het ding vol is. (een ingebouwde "LED-torch" gaat wel branden als ik op de knop druk, maar dat vertelt me verder ook weinig)
 
1) als ik zo'n ding twee etmalen aan een draaiende computer hang, overlaad ik dat dan niet? 
 
Op de verpakking staat alleen "for all smartphones and other devices". Da's nogal breed?? Ik had laatst een mobieltje waarvan de batterij de geest gaf, bij importeur en op internet op zoek naar een vervangende accu, NO WAY, ook niet een of ander bootleg ding zoals je wel voor printers merkloze cartridges kunt krijgen. Kortom, die accu's lijken niet uitwisselbaar. Ook krijg ik bij de mobieltjes die ik koop althans altijd een aparte netstekker-lader erbij. 
 
2) zijn we nou ineens zover dat accu's zover gestandaardiseerd zijn dat één universeel laadding (nagenoeg) overal voor geschikt is? Zodat het zelfs overbodig wordt om er een gebruiksaanwijzingetje bij te stoppen?
 
Ik kreeg bijvoorbeeld ook bij mijn pas aangeschafte fietsnavigatiecomputer een lader die in het stopcontact gaat, en waar geen kabel uitkomt, maar waar wél een USB->mini USB kabeltje bijhoort.  USB in die laadstekker, mini-USB in het apparaat, en laden maar. 
 
Mijn sonim xp3 mobiel laad ik via een stekkerachtig ding waar een kabeltje met zo'n mini-USB stekkertje uitkomt. Overigens laadt die mobiel ook op als ik hem per USB aan de computer hang om er bijvoorbeeld foto's af te halen.
Mijn fietsnavigatiecomputer (teasi-one² ) laad ik via een stekkerachtig ding met een USB-contact. USB->mini usb kabel tussen dat laadding en de navigator en de lader loopt. Ook dat ding laadt overigens aan de computer. 
 
3) Kan ik dus eigenlijk alles waar een usb in of uitkomt zonder nadenken veilig aan elkaar hangen? Bijvoorbeeld, mijn mobiel maar ook die battery pack laden met dat 230V-> USB laadding dat ik bij mijn fietsnavigator kreeg? Of zijn er toch wel dingen om op te letten? 
 
Zo kreeg ik ook een usb-lader voor in de auto, voor in het contact van de sigarenaansteker. Ook geen gebruiksaanwijzing erbij. Twee USB-poorten daarin, zo op het oog geheel identiek, maar met een belangrijk lijkend verschil: boven de ene gleuf staat in mini-lettertjes "for mobile phone", boven de andere "for Ipad-tablet".(toch wel fijn dat je nog iéts wordt verteld)
 
4) Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een mobiel en een tablet, dat een USB-lader daar kennelijk wél verschil maakt, maar voor het overige net als Haarlemmerolie overal goed voor lijkt te zijn? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: (external) battery pack, USB-lader

Voor die specifieke model weet ik het niet, maar in het algemeen zijn het heel universele dingen.

Er is electronica ingebouwd voor het netjes laden van de liion accu in het apparaat, die voorkomt dat je de accu zou kunnen overladen, ook al laat je het dagen aan de lader liggen.

Wat de uitgangspoorten betreft: Het verschil is hoeveel stroom deze kunnen leveren. Die voor een telefoon zal wellicht 500 mA tot 1 A leveren, die voor een tablet 1 of 2 A. Uiteraard kun je ook een tablet wel opladen aan de telefoon poort, maar door de beperkte stroom duurt dat langer dan je van de normale net-adapter gewend bent.
Victory through technology

Reageer