Lichtsnelheid relatieve tijd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Lichtsnelheid relatieve tijd

Simpel gezegd:Wanneer je relatief gezien sneller dan iets gaat, gaat 'jouw tijd' langzamer. Toch? (bv. atoomklok om de aarde die bij terugkeer op aarde verschilt van een andere die op aarde bleef.)

Dat heeft dus te maken met de lichtsnelheid.

Wanneer licht door bijvoorbeeld water gaat verliest het ongeveer een derde van zijn snelheid. Is deze 'nieuwe snelheid' van enig invloed op de tijd/tijdsbeleving?

Het lijkt zeer onwaarschijnlijk.

Berichten: 1.617

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

Grappige vraag. de lichtsnheid in vacuüm is de maatstaf voor tijddilatatie, niet de lichtsnelheid in materie.

Berichten: 9

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

De snelheid van het licht door water word vertraagd door de interactie tussen de fotonen en de elektronen van de watermoleculen.
Een foton botst tegen een elektron, welke de energie van de foton op neemt. De elektron stoot deze energie daarna weer als een nieuwe foton af. Het licht reist dus in water nog steeds met de gebruikelijke lichtsnelheid maar word steeds onderbroken. Vandaar dat de uiteindelijke snelheid lager word gemeten.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

Als er een Higgs veld bestaat (waarvan ik nog helemaal niet zeker ben, ondanks de experimenten) vindt de interactie tussen massaloze deeltjes (die de lichtsnelheid hebben) dan op dezelfde wijze plaats als die tussen fotonen en watermoleculen? Of wat voor soort interactie is het anders? Worden de massaloze deeltjes geabsorbeerd of vindt er een uitwisseling van deeltjes plaats, zoals er een uitwisseling van deeltjes (virtuele fotonen) tussen twee elektrisch geladen deeltjes plaatsvindt?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

Bericht over de (in)correctheid van de speciale relativiteitstheorie is afgesplitst naar een eigen topic in het Theorieontwikkeling forum.

Berichten: 4

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

wat gebeurt er als je met een raket of spaceshuttle een valsnelheid eigenlijk neerstorten bereikt ,, volgens mij wordt je gedurende je valsnelheid steeds zwaarder je massa waardoor je steeds sneller gaat en uiteindelijk sneller gaat dan de lichtsnelheid ,,,     je krijgt dan in principe het tegengestelde van einstein ????
 
wie kan nagaan in hoeverre dit klopt,,,
 
 
Mvg kulaworld
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

Zelfs bij een zwart gat gebeurt dat niet. Die is zwaar genoeg om te zorgen dat zelfs licht niet meer ontsnapt (Schwarzschild radius) maar zelfs dan zal v niet groter dan c zijn.
 
Jij gaat hier uit van Newtoniaanse versnelling: F = m*g. Vanaf een bepaalde snelheid gaat deze wet niet meer op en moet je kijken naar relativistische versnellingen. http://wwwhome.lorentz.leidenuniv.nl/~vanbaal/SRT/syllabus/chap8/chap8-1.html. Laat hier nu net jouw gedachte-experiment uitgewerkt worden. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

Is het niet zo dat door de veranderde hoek van de lichtstraal, als die door water gaat, deze een langere weg moet afleggen en dat dit de "veranderde" tijd compenseert en dat de klokken weer gelijk lopen als 'ie er uit komt?

Berichten: 1.617

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

kulaworld schreef: wat gebeurt er als je met een raket of spaceshuttle een valsnelheid eigenlijk neerstorten bereikt ,, volgens mij wordt je gedurende je valsnelheid steeds zwaarder je massa waardoor je steeds sneller gaat en uiteindelijk sneller gaat dan de lichtsnelheid ,,,    
 
Als vaker in de relativiteitstheorie moet je je afvragen:
  • welke waarnemer bepaalt jouw massa (dat maakt uit)
  • welke waarnemer bepaalt jouw snelheid (ook dat maakt uit)
Volgens geen enkele waarnemer zul je ooit sneller gaan dan de lichtsnelheid.
 
 
Meneer Jansen schreef: Is het niet zo dat door de veranderde hoek van de lichtstraal, als die door water gaat, deze een langere weg moet afleggen en dat dit de "veranderde" tijd compenseert en dat de klokken weer gelijk lopen als 'ie er uit komt?
 
Wederom: wie neemt het waar, wie bepaalt gelijktijdigheid? In de SRT moet je dat altijd duidelijk zeggen want gelijktijdigheid is i.h.a. afhankelijk van de waarnemer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Lichtsnelheid relatieve tijd

Opmerking moderator

De discussie over het verschil tussen waarnemer en referentie is afgesplitst naar een eigen topic.

Reageer