Springen naar inhoud

Elektronenconfiguratie

• Log in om te kunnen reageren

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2014 - 11:40

In rode bloedcellen komt hemoglobine voor. Hemoglobine bevat het tweewaardig positief ijzerion Fe2+ dat  een zuurstofmolecule kan opnemen.

Welke elektronenconfiguratie heeft het ijzerion Fe2+  ?

I: 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 3d6 4s0

II: 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 3d5 4s1

III: 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 3d4 4s2

<A>  I

<B>  II

<C>  III

<D>  geen van deze drie

Ik ben als volgt te werk gegaan: 

elektronenconfiguratie voor Fe: 1s² 2s² 2p6 3s² 3p6 4s² 3d6 

rangschikken: 1s² 2s² 2p6 3s² 3p6 3d6 4s² 

Fe2+ heeft 2 elektronen minder dus zou ik 4s² leegmaken dan krijgen we dat A juist is. Mijn vraag is moeten we eerst altijd rangschikken en dan pas een orbitaal leegmaken en waarom wordt hier niet rekening gehouden met het feit dat d5 gunstiger is dan d6, dus waarom is B niet juist? 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lien Verbeke

Lien Verbeke

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 10:36

Ik denk dat je altijd eerst moet rangschikken (maar ik ben niet 100% zeker!). Als je eerst rangschikt en dan pas elektronen 'wegneemt', dan neem je de elektronen weg van de buitenste schil (valentie-elektronen). Ze zullen het gemakkelijkste 'weggaan' omdat ze het verste van de positieve kern verwijderd zijn en het minste aantrekkingskracht ondervinden. Zo heb ik het toch altijd aangeleerd gekregen. Wat betreft het halfgevuld d orbitaal: ik heb altijd geleerd dat zo'n soort inversies alleen gebeuren bij elementen uit de groepen 1B en 6B, behalve bij het element W. Dat zou een verklaring kunnen zijn, want Fe staat niet in 1 van deze groepen.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures