Springen naar inhoud

Geldt tweelingparadox ook voor twee elementaire deeltjes?

• Log in om te kunnen reageren

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2014 - 22:50

Als we in de tweelingparadox in plaats van een tweeling twee elementaire deeltjes gebruiken, is het deeltje dat terugkeert dan jonger dan het deeltje dat achterblijft? Een elementair deeltje is immers niet onderhevig aan ouder worden en bij terugkomst zullen de twee deeltjes niet van elkaar te onderscheiden zijn (hetgeen bij de twee leden van een tweeling duidelijk wél het geval is).

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2014 - 07:33

Indien het stabiele deeltjes betreft, dan is er inderdaad geen verschil tussen beiden waar te nemen. Indien het echter instabiele deeltjes zijn met een bepaalde halfwaardetijd, heeft het "oudste" deeltje een grotere kans om vervallen te zijn dan het "jongste" deeltje. Het gaat hier echter om kansen. Wanneer beide elementaire deeltjes nog niet vervallen zijn, zijn ze (per definitie) identiek.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2014 - 08:28

Ik heb het over deeltjes die echt elementair zijn, niet kunnen vervallen in een ander deeltje, en waarvoor er dus ook geen kans is dat dat gebeurt. Dat zijn in feite tijdloze deeltjes.

Veranderd door descheleschilder, 22 augustus 2014 - 08:36

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2014 - 10:18

Dat zijn in feite tijdloze deeltjes.

Tijdloos is een beetje een verkeerd woord. De deeltjes zijn wel aan de tijd gebonden, hun toestand verandert ook in functie van de tijd. Geheugenloos is een beter woord.

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2014 - 22:08

Maar die deeltjes verouderen toch niet? Met andere woorden, de tand des tijds heeft toch geen invloed op hen, zoals de tand des tijds invloed heeft op grotere uit vele deeltjes bestaande systemen. Die systemen veranderen. Ik begrijp wel wat je bedoelt dat ze geen geheugen hebben, maar is een deeltje (absoluut elementair) dat terugkomt van een reisje met bijna de lichtsnelheid daadwerkelijk jonger (of misschien moet ik zeggen, bestaat hij korter) dan zijn evenbeeld dat op Aarde achterblijft? Heeft hij minder eigentijd ondergaan?

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 00:05

Wellicht kun je dit op de een of andere meten door een experiment te bedenken waarbij de fase van het elementaire deeltje verdraait in de tijd, en dan met behulp van interferentie kijken hoeveel de fase verdraaid is over een bepaalde afstand. Ik heb geen concrete opstelling in mij hoofd echter.

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 06:43

maar is een deeltje (absoluut elementair) dat terugkomt van een reisje met bijna de lichtsnelheid daadwerkelijk jonger (of misschien moet ik zeggen, bestaat hij korter) dan zijn evenbeeld dat op Aarde achterblijft? Heeft hij minder eigentijd ondergaan?

Hier is het antwoord absoluut ja op. De eigentijd is immers de lengte van de weg dat een object aflegd in de ruimtetijd. En dit ongeacht de aard van het object. Of er een experiment mogelijk is om dit met "tijdloze of geheugenloze" deeltjes uit te voeren is een andere vraag natuurlijk.

het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 12:05

Maar die deeltjes verouderen toch niet? Met andere woorden, de tand des tijds heeft toch geen invloed op hen, zoals de tand des tijds invloed heeft op grotere uit vele deeltjes bestaande systemen. Die systemen veranderen. Ik begrijp wel wat je bedoelt dat ze geen geheugen hebben, maar is een deeltje (absoluut elementair) dat terugkomt van een reisje met bijna de lichtsnelheid daadwerkelijk jonger (of misschien moet ik zeggen, bestaat hij korter) dan zijn evenbeeld dat op Aarde achterblijft? Heeft hij minder eigentijd ondergaan?

Wel, tijd heeft wel degelijk effect op elementaire deeltjes. Een eerste voorbeeld dat in mij opkomt is dat van neutrino oscillaties.

Hierbij kan een neutrino van smaak A na een reis van x kilometer gedetecteerd worden als een neutrino van smaak B.

https://en.wikipedia...ino_oscillation

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 12:45

Ik zat daar ook aan te denken, maar dat betekent in mijn ogen dat neutrino's niet écht elementaire deeltjes zijn, en dit zou je als een bewijs kunnen zien voor de door mij "vurig" aangehangen theorie van Haïm Harari, die stelt dat quarks en leptonen samengestelde deeltjes zijn. Alle sub-atomaire deeltjesreacties kunnen binnen dit model verklaard worden, tot het verval van het proton aan toe.

Veranderd door descheleschilder, 23 augustus 2014 - 12:48

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures