[natuurkunde] Potentiaalverschil in een stroomkring

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

Potentiaalverschil in een stroomkring

Gegeven is een elektrische schakeling met drie gelijke weerstanden en een openstaande schakelaar. Een ideale spanningsbron levert een spanning U.
 
 

 

 

 
Hoeveel bedraagt de het potentiaalverschil VaVb  in deze opstelling?
 
<A>   VaV= 0

<B>  VaVb= -U/2
 
<C>  VaVb= U/2
 
<D>   VaVb= U/3
 
 
Ik weet niet wat te doen.
Ik weet wel wat een potentiaal en een potentiaalverschil is als je een puntlading hebt en ook dat om een stroomkring te creëren, ereen spanning moet zijn tussen de positieve en de negatieve pool.
 
Alvast bedankt
 
stroom.JPG
stroom.JPG (12.19 KiB) 1100 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

hou er rekening mee dat over een weerstand alleen spanning staat (of valt, zoals men ook wel zegt) als er stroom doorloopt. Aangezien de schakelaar open staat, hoeveel stroom loopt er dan door die weerstand in de a-tak ?
 
Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de spanning op punt a gelijk is aan de spanning waar ?
 
En aangezien de b tak 2 gelijke weerstanden zijn, wat kan je dan zeggen van de spanning in punt b bij die serieschakeling ?
 
En verder: neem aan dat je de spanningen meet tov. de - klem van je batterij. Dat zou je in staat moeten stellen dit op te lossen.
 
PS: de - klem is het dikke blokje van je batterij op de tekening
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

eventueel kun je, voor inzicht, deze schakeling nabouwen in een heerlijk inzichtelijke applet:
 
https://phet.colorado.edu/en/simulation/circuit-construction-kit-ac-virtual-lab
 
schakeling roos.PNG
schakeling roos.PNG (100.63 KiB) 1098 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

de reactie van dannypje en Jan zijn natuurlijk uitstekend.
mocht je het nog niet zien , dan is er nog een andere mogelijkheid.
maak er gewoon een rekenvoorbeeld van
stel de 3 gelijke weerstanden op 4 ohm
stel de spanning van de batterij op 8 Volt
en reken dan de schakeling door.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

dannypje schreef: hou er rekening mee dat over een weerstand alleen spanning staat (of valt, zoals men ook wel zegt) als er stroom doorloopt. Aangezien de schakelaar open staat, hoeveel stroom loopt er dan door die weerstand in de a-tak ?
 
1. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de spanning op punt a gelijk is aan de spanning waar ?
 
2. En aangezien de b tak 2 gelijke weerstanden zijn, wat kan je dan zeggen van de spanning in punt b bij die serieschakeling ?
 
En verder: neem aan dat je de spanningen meet tov. de - klem van je batterij. Dat zou je in staat moeten stellen dit op te lossen.
 
PS: de - klem is het dikke blokje van je batterij op de tekening
 
1.Waarschijnlijk Ubron, maar als je dichter nadert naar je negatieve pool, zal je potentiaalverschil dan niet naderen naar O V?
2. Geen idee, ik weet wel dat de spanning in een serieschakeling bij gelijke weerstanden evenredig wordt verdeeld over die weerstanden.
 
Kan u mij helpen? 

Berichten: 8

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

hallo
 
even een vraagje: de schakelaar staat open, dat wil toch zeggen dat het een oneindige weerstand voorstelt?
dus er is wel een potentiaal aanwezig in de a tak?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

uiteraard is er een spanning aanwezig in die a tak.
vanavond kom ik hier op terug.
dan zal ik als dat dan nog nodig is , roosvd verder helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

elisabeth- schreef: hallo
 
even een vraagje: de schakelaar staat open, dat wil toch zeggen dat het een oneindige weerstand voorstelt?
dus er is wel een potentiaal aanwezig in de a tak?
Potentiaal tussen de weerstand en de open schakelaar in de A-tak is gelijk aan de potentiaal van de pluspool van de batterij. Er valt namelijk geen potentiaal over die weerstand omdat er geen stroom door loopt. 
De potentiaal tussen de twee gelijke weerstanden in de B tak zit halverwege de potentiaal van de pluspool van de batterij en de potentiaal van de minpool van de batterij. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

Jan van de Velde schreef: Potentiaal tussen de weerstand en de open schakelaar in de A-tak is gelijk aan de potentiaal van de pluspool van de batterij. Er valt namelijk geen potentiaal over die weerstand omdat er geen stroom door loopt. 
De potentiaal tussen de twee gelijke weerstanden in de B tak zit halverwege de potentiaal van de pluspool van de batterij en de potentiaal van de minpool van de batterij. 
 
ok, het is duidelijk nu
 
ik dacht : de weerstand is oneindig omdat de schakelaar open staat, dus er zal geen merkbare spanningsval zijn over die eerste weerstand in de a tak
omdat alle spanning nodig zou zijn voor die "oneindige"
 
klopt die verklaring? of zie ik het helemaal verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

Zo mag je dat uitleggen voor mijn part. Als het voor jou maar helder is. Je zegt er niks principieel fouts mee volgens mij. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

ok, bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

Roosvd schreef:  
1.Waarschijnlijk Ubron, maar als je dichter nadert naar je negatieve pool, zal je potentiaalverschil dan niet naderen naar O V?
2. Geen idee, ik weet wel dat de spanning in een serieschakeling bij gelijke weerstanden evenredig wordt verdeeld over die weerstanden.
 
Kan u mij helpen? 
 
Roos,
 
1. idd, je zal Ubron meten, want aangezien er geen stroom loopt door de weerstand in tak a 'valt' er ook geen spanning over. Dus aan de onderkant van de weerstand meet je hetzelfde als aan de bovenkant (daarom is het ook nodig dat de weerstand van een spanningsmeter zo hoog mogelijk is, anders ga je wel stroom trekken door je meter, en die stroom veroorzaakt dan een spanning over de weerstand die je zogezegd 'verliest' en dan zou je dus op punt a een andere spanning meten dan Ubron, namelijk Ubron verminderd met de spanning die je verliest over de weerstand).
Dat over dichter naderen naar de negatieve pool klopt wel ergens als je de weerstand van de draad mee in rekening zou brengen. Maar de open schakelaar vertegenwoordigt hier een oneindig grote weerstand, dus daar hoef je in dit geval geen rekening mee te houden.
 
2. ook juist. En als je dus 2 identieke weerstanden hebt die samen in serie Ubron aangeboden krijgen, hoeveel staat er dan over elke weerstand ?
 
3. En nu nog het verschil maken tussen 1 en 2 en je bent er :)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Potentiaalverschil in een stroomkring

je stelt dat er geen merkbare spanningsval zal zijn over die eerste weerstand in die a tak.
ik kan het nog sterker vertellen: de spanningsval over die weerstand in de a tak is nul.
de schakelaar staat open, en is de gelijkstroom, die door die eerste weerstand in die a tak stroomt, gelijk aan nul.
dus die weerstand in die a tak speelt helemaal geen rol.
je mag dus in je tekening in feite die hele a tak (inclusief weerstand, open schakelaar en de vertikale aansluitdraden) gewoon weglaten.
je schrijft: omdat alle spanning die nodig zou zijn voor die "oneindige"
wat bedoel je hier precies mee?
verder is (gezien de aard van het vraagstuk) de ohmse weerstand van al die aansluitdraden gewoon gelijk aan nul ohm.

Reageer