Wat vragen over LinuX Mint 17

Moderators: jkien, Xilvo

Wat vragen over LinuX Mint 17

Gisteren ben ik overgestapt van Windows XP op LinuX Mint 17. Mijn eerste indruk is positief.
 
Wel zijn er nog wat vraagjes die ik in dit topic wil stellen. Om te beginnen:
 
Heeft LinuX Mint 17 een extra virusbestrijder (zoals AVG Free) nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Bartjes schreef: Heeft LinuX Mint 17 een extra virusbestrijder (zoals AVG Free) nodig?
Neen
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Dank! Volgende vraag:
 
Bij Windows XP maakte ik de computer geregeld schoon met CCleaner. Slaat Linux Mint ook allerlei overbodige info over bezochte sites, geopende bestanden, gebruikte zoektermen, etc. op? En zo ja - heb ik dan ook zoiets als CCleaner nodig om dat op te ruimen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Bartjes schreef: Bij Windows XP maakte ik de computer geregeld schoon met CCleaner. Slaat Linux Mint ook allerlei overbodige info over bezochte sites, geopende bestanden, gebruikte zoektermen, etc. op? En zo ja - heb ik dan ook zoiets als CCleaner nodig om dat op te ruimen?
Neen en neen
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Opnieuw dank! :D
 
Dan heb ik nu een wat ingewikkelder vraag:
 
Om de informatie van de vorige computer (die met de startproblemen) over te zetten heb ik wat bestandjes op CD-RW en CD-R opgenomen. Nu blijkt LinuX Mint de CD_R's wel te herkennen maar de CD-RW's niet. Is daar eenvoudig iets aan te doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Bartjes schreef: Nu blijkt LinuX Mint de CD_R's wel te herkennen maar de CD-RW's niet. Is daar eenvoudig iets aan te doen?
Ik vrees van wel, maar het zal niet eenvoudig zijn. Misschien moet je eerst eens kijken of een andere PC die CD-RW's wel kan lezen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Vreemd genoeg heeft het probleem zichzelf opgelost: nu kan de CD-RW plots wel gelezen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Goede kans op vuiligheid op de betreffende cd's. Of een slechte brander. Optische schijven zin voor zulks ook een beetje achterhaald, je kunt voor en tientje al flinke USB sticks kopen om snel en gemakkelijk data over te zetten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Ik overweeg inderdaad een of meer USB-sticks te kopen. Het overzetten is inmiddels wel gelukt, maar voor regelmatige back ups van dingen waar ik mee bezig ben, lijkt zo'n USB-stick me ideaal.
 
Iets vreemds is nog wel dat ik regelmatig meldingen krijg dat Firefox al draait en eerst moet worden afgesloten. Dat gebeurt zelfs wanneer ik de computer net heb aangezet, en ik Firefox weer voor het eerst open. :?

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

melding.png
melding.png (38.73 KiB) 1307 keer bekeken
 
Dit is de melding die om de haverklap verschijnt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Waarschijnlijk sluit je Firefox af met het kruisje rechtsboven?
Je kunt het voorkomen door via het menu (drie streepjes rechtsboven) te kiezen voor Afsluiten (rondje met streepje bovenin).
 
[nerd]
Van wat ik heb begrepen sluit je dan wel het venster, maar niet zonder meer het programma. Het proces is dan nog actief. Dat is ook hoe die functie van oorsprong bedoeld is. Eigenlijk is Firefox hier een van de programma's die correct handelt, de meeste applicaties sluiten het gehele programma. Daardoor - en door gewenning vanuit Windows waarschijnlijk - werkt het tegen je verwachting. En vervelend is het ook. ;)
[/nerd]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Inderdaad gebruikte ik het kruisje voor afsluiten. Afsluiten via "rondje met streepje" maakt voor het probleem echter niet uit. Net uitgeprobeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Probeer eens het volgende. Noot vooraf: ik heb Mint nu even niet bij de hand dus ik kan bepaalde termen verkeerd benoemen.
  1. Ga in het menu ("Startknop") naar beheer -> Systeem monitor
  2. Zoek naar Firefox
  3. Hier kan aangegeven worden dat het proces Sleeping is, oftwel inactief.
  4. Beëindig het proces.
  5. Je zou nu zonder problemen firefox moeten kunnen starten.
Als dat het geval is, en dit is continu het geval, dan blijft het proces op de een of andere manier steeds actief. De vraag is dan: waarom?
Goede kans dat er iets mis is met je profiel. Die gaan we daarom even uitschakelen.
  1. Open menu -> Bestandsbeheer
  2. Ga naar -> Locatie...
  3. Plak:  /home/[jouwgebruikersnaam]/.mozilla/ (let op de punt voor mozilla)
  4. Hernoem de map firefox naar bijvoorbeeld _firefox_
Je mist dan alle cookies, addons, ingevulde wachtwoorden, etc. Je begint effectief met een schone lei. Je kunt dan eens uitproberen hoe het dan gaat. Bij geen effect kun je het hernoemen van de map weer ongedaan maken.

Toevoeging:
Wellicht dat dit je nog kan helpen:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-hangs-or-not-responding#w_firefox-hangs-when-you-quit-it
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Kan het probleem er in zitten dat ik (uit Windowsgewoonte) dubbelclick op het icoontje om Firefox te openen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wat vragen over LinuX Mint 17

Bartjes schreef: Kan het probleem er in zitten dat ik (uit Windowsgewoonte) dubbelclick op het icoontje om Firefox te openen?
Ja, dat zal waarschijnlijk de reden zijn.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer