Moleculair vs microbiologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Moleculair vs microbiologie

Hallo allemaal,
 
Ik zit in twijfel tussen moleculair en microbiologie. Ik ga mijn derde jaar in van de opleiding Biologisch Medisch laboratorium onderzoek aan de Hogeschool Leiden.
Maar ik vind de keuze tussen micro en moleculair lastig. Ik vind beide namelijk erg leuk, maar ik wil het niet allebei doen. 
Ik vind micro-organismen leuk om te onderzoeken en te begrijpen. Ook lijkt mij onderzoek naar antibiotica en antibiotica resistentie erg interessant. 
Maar moleculair vind ik ook heel leuk, de processen in de cel spreken mij erg aan en dit vind ik ook leuk om te leren. 
 
Op mijn school heb je als moleculaire minor alleen maar moleculaire diagnostiek. Dit lijkt mij geen leuke minor, want ik vind het onderzoek interessanter. Maar er zijn wel leuke micro minors, zoals infectieziektes en immunologie (sluit aan op beide). 
Dus zelf zat ik er aan te denken om dat moleculair te doen en een micro minor.
 
Maar zouden jullie mij kunnen verduidelijken wat het echte precieze verschil is. En je hoort overal moleculair is de toekomst, maar is dit echt zo? Is de kans groter dat ik een baan vind als ik moleculair doe of niet?
 
Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt!

Berichten: 247

Re: Moleculair vs microbiologie

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de opleiding die je volgt hoe de (vakken) pakketten "micro" en "moleculair" in elkaar zitten. Ik doe zelf een andere studie, maar heb zelf een combinatie van organische chemische en microbiologische vakken. Voor mijn keuze van minor/keuzevakken heb ik vooral gekeken naar de inhoud van de minorcursussen en ervaringen van medestudenten. Misschien kun je 3e/4e jaars vragen naar hun ervaringen? Daarbij heb ik ook vooral gekozen voor iets waar mijn interesses liggen.

En of "moleculair" de toekomst is... Ik denk dat er voor beide vakgebieden nog een innovatieve toekomst klaar staat. In beide vakgebieden worden er op dit moment prachtige en interessante nieuwe ontdekkingen gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Moleculair vs microbiologie

In de praktijk is vrijwel elke bioloog nu al een moleculair bioloog. Je kunt antibiotica niet begrijpen zonder de moleculaire basis van de microbiologie te kennen. Je zal inderdaad naar de inhoud van de richtingen moeten kijken en niet zo zeer naar de naam!

Reageer