[natuurkunde] Impuls berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Impuls berekenen

Hallo, 
 
ik raak totaal niet aan mijn oplossing aan uit.. 
 
VRAAG 
Twee eenden (m= 4kg) en 1 gans (m= 9kg) spoeden zich naar brood volgens de schets. De eenden hun snelheid is 1,1m/s, de snelheid van de gans is 1,3m/s. Wat is de totale impuls van de drie vogels (grootte en richting)? 
(er staat een tekening bij waarbij eend 1 tegen de y-as zwemt, eend 2 met de x-as mee en de gans met de y-as mee. Zo komen ze samen in de oorsprong. 
 
OPLOSSING: 
 
Ik had dus volgens formule p = mv berekend dat de impulsen van de eenden en gans: 
p (eend1, y component): -4,4kgm/s (x component is 0)
p (eend 2, x component): 4,4kgm/s ( y component is 0)
p (gans, y component): 11,7 kgm/s (x component is 0)
 
De totale impuls is dan p = p1 +p2 +p3 dacht ik. 
 
Maar dan zit ik even vast als ik de oplossingen raadpleeg. 
 
Volgens mijn oplossingen sleutel (heeft ook x en y componenten zoals ik gedaan) moet je vervolgens de totale p berekenen volgens p = p1+p2+p3 = 4,4kgm/s + 7,3kgm/s 
De waarde van p is dan: |p totaal| = √(4,42 + 7,32 ) = 8,52 kgm/s 
Θ = Bgtan (7,3 / 4,4 ) = 58,9 ° 
 
BEDENKING: 
Ik snap die oplossing dus niet echt.. 
 
Bedenking 1 dat ik hierbij heb is: je rekent de impulsen apart uit voor de eenden en de gans. Maar je zit bij de eenden met een x en een y component. Maar dan volgens mijn oplossing sleutel zou je die plots beide mogen samen optellen? Waarom doen ze die 11,7-4,4 (= 7,3) en schrappen ze niet gewoon die 4,4? Ik heb ervan gemaakt dat ze dit dan gedaan hebben omdat het om de y component ging en de andere is een x component. Maar dan snap ik niet wat het nut is van die stap om die in een som te steken en waarom ze dan niet meteen overgaan op die vierkantswortel. 
Bedenking 2: je hebt dan de p totaal berekent volgens de werkwijze in bedenking 1. Wat is het nut van stap erna waarmee je de vierkantswortel neemt ervan? 
 
Ik snap het niet goed.. 
 
Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Impuls berekenen

Impuls is een vector. Evenwijdige vectoren mag je gewoon optellen. Dus je berekent eerst de impuls in x richting en y richting apart. Dan krijg je twee vectoren, loodrecht op elkaar. Omdat ze loodrecht op elkaar staan, mag je Pythagoras gebruiken om de totale impuls te berekenen.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Impuls berekenen

uitleg van de gegeven oplossing klinkt wat warrig, misschien ook omdat je je bedenkingen erin verweeft.
 
maak beter een schets. 
 
er staat een tekening bij waarbij eend 1 tegen de y-as zwemt, eend 2 met de x-as mee en de gans met de y-as mee. Zo komen ze samen in de oorsprong. 
 
 
vlak vóór de botsing ziet dat er dus zó uit (impulsen weergegeven als vectoren)
 
eendjes voeren.gif
eendjes voeren.gif (12.44 KiB) 367 keer bekeken
 
eerst wordt uit de verticale vectoren 1 en 3 de verticale resultante 4 bepaald. (py = 12,7 - 4,4 = 7,3 kgm/s)
vervolgens wordt uit de vectoren 4 en 2 de uiteindelijke resultante 5 bepaald. (p= √(4,42 + 7,32 ) = 8,52 kgm/s )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Impuls berekenen

zoals Flisk al aangaf is de massaimpuls die een voorwerp bezit met massa m en constante snelheidsvector
\(\vec{v}\)
gelijk aan
\(\vec{p}=m \cdot \vec{v}\)
die heb je goed berekend.
maak een nette tekening van een xy assenstelsel en laat die 3 massaimpulsvectoren gewoon in de oorsprong aangrijpen.
 
 

Berichten: 39

Re: Impuls berekenen

Bedankt voor de tips, ik ben mee. Het stuk van loodrechte vectoren op elkaar, dat was ik even geheel vergeten en was blijven hangen op gewoon de simpele optelsom. 
Inderdaad erna de vierkantswortel nemen kom je op de totale impuls. 

Reageer