Springen naar inhoud

vraag ivm chemisch evenwicht

• Log in om te kunnen reageren

Stefanie Carpentier

Stefanie Carpentier

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 09:36

hallo, ik heb een vraag ivm chemisch evenwicht. Ik weet namelijk niet hoe ik aan deze vraag moet beginnen..

Gasvormisg NOBr wordt in een vat gebracht waar het bij 25°c gedeeltelijk ontbindt volgens : 2NOBr (g) <->2NO (g) + Br2 (g)

bij evenwicht bedraagt de dichtheid van het gas 0,1861g/L en de totaaldruk 0,0515atm.

ik ben begonnen met al de gegevens te noteren dus :

T = 25°c = 298,15K

ρ = 0,1861g/L

P = 0,0515atm

dan heb ik de formules genoteerd nl.

PV = nRT  

n = m/M

c = n/V

nu heb ik geen idee hoe ik verder moet omdat er in elke formule minstens 2 gegevens ontbreken.. Ik weet de massa niet en het volume is ook onbekend ..

Kan iemand mij verder helpen ? 

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 10:39

Misschien wel. Maar wat is de vraag????

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Stefanie Carpentier

Stefanie Carpentier

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 10:54

oeps ik ging iets te snel te werk! :)

de vraag is : bereken K

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 17:07

dan ga je dus de (relatieve)concentraties van elk gas eerst moeten berekenen

je kunt aan de hand van molecuulmassa's , volgens pV=nRT en de gegeven totaaldichtheid van het gasmengsel in de eindsituatie berekenen hoeveel van elk gas (in verhouding tot de hoeveelheden andere gassen) in de eindsituatie aanwezig moet zijn .

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Stefanie Carpentier

Stefanie Carpentier

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 09:07

ik snap nog steeds niet hoe je hier moet aan beginnen.. n=m/M dus als je de molecuulmassa hebt kan je toch nog altijd niet het aantal mol uitrekenen want je weet de massa niet?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 12:42

Je hebt toch de gaswet? En alle gegevens die daarvoor nodig zijn. Ga voor het volume uit van 1 liter, dat maakt het makkelijker. Invullen van de gaswet geeft je het totaal aantal mol gas wat in het systeem aanwezig is. Met dat aantal mol en de molmassa's van elk gas moet je dan gaan spelen om dan aan de gegeven dichtheid te komen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 14:45

Je hoeft helemaal niet uit te gaan van een volume van 1 L, en principieel is het zelfs helemaal niet goed om maar een getal uit te kiezen en in te vullen.

@Stefanie: Je geeft aan dat je de massa en het volume niet kent. Dat klopt. Maar je kent wel een gegeven waarin massa en volume terugkomen. Welke is dat, en hoe komen massa en volume daar in terug?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Stefanie Carpentier

Stefanie Carpentier

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 15:53

bedoelt u dichtheid? 

ρ = m/V =  0,1861g/L

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 15:59

Je hoeft helemaal niet uit te gaan van een volume van 1 L, en principieel is het zelfs helemaal niet goed om maar een getal uit te kiezen en in te vullen.

@Stefanie: Je geeft aan dat je de massa en het volume niet kent. Dat klopt. Maar je kent wel een gegeven waarin massa en volume terugkomen. Welke is dat, en hoe komen massa en volume daar in terug?

Een volume kiezen maakt het concept van dit soort berekeningen wat makkelijker. Natuurlijk kun je met een concentratie (p/RT = n/V) door blijven rekenen, maar dat maakt het er niet simpeler op. Als je 1 liter als volume kiest kun je, ipv de gegeven dichtheid te gebruiken, direct uitgaan van een aantal gram en uit de gaswet rolt dan een totaal aantal mol.

Stefanie Carpentier

Stefanie Carpentier

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 16:00

Een volume kiezen maakt het concept van dit soort berekeningen wat makkelijker. Natuurlijk kun je met een concentratie (p/RT = n/V) door blijven rekenen, maar dat maakt het er niet simpeler op. Als je 1 liter als volume kiest kun je, ipv de gegeven dichtheid te gebruiken, direct uitgaan van een aantal gram en uit de gaswet rolt dan een totaal aantal mol.

ik zal het eens op deze manier uitrekenen en kijken of ik de juiste uitkomst vind :)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 16:25

bedoelt u dichtheid? 

ρ = m/V =  0,1861g/L

Inderdaad! Die dichtheid geeft het verband tussen massa en volume, en je hebt de juiste vergelijking te pakken. Met n = m/M en c = n/V heb je de andere vergelijkingen die je nodig hebt.

Je weet niet wat m is, of wat V is. Maar je weet wel dat m/V gelijk is aan 0.1861. En daarmee kun je verder.

Een volume invullen (1 liter) kan in het geval van deze opgave, omdat het weg gaat vallen uit de vergelijkingen. Maar dat is in zijn algemeenheid helemaal niet het geval, vandaar de waarschuwing!

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Stefanie Carpentier

Stefanie Carpentier

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 17:55

dus dan heb je n=m/M = 0,1861/109,909 = 0,0017 x2 want 2NOBr dus = 0,0034

2NOBr (g) <-> 2NO (g)     +    Br2 (g) 

0,0034mol       0,0034mol     0,0017mol 

c1=n/V = 0,0034/1 = 0,0034M

c2= 0,0034M

c3= 0,0017M

klopt dit? 

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 18:45

Nee. Waar is het totale aantal mol wat uit de gaswet is gerold?

Volgens mij snap je het systeem niet helemaal. Stel je het volgende voor. Ik heb een cylinder met, laten we aannemen, een volume van 1 liter. Ik leid NOBr gas in deze cylinder bij 25 °C. Een ONBEKEND DEEL van dit gas zal reageren zoals in de reactievergelijking is aangegeven, de rest zal NOBr blijven. Nadat het evenwicht is ingesteld meet ik de druk en dichtheid van het aanwezige gas (een mengsel van NOBr, NO en Br2) en die bedragen respectievelijk 0,0515 atm en 0,1861 g/L.

Dus uit de gaswet, pV = nRT, hoeveel mol gas zit in mijn cylinder? Neem voor R even 0,082 atm * L/(mol * K) dat maakt rekenen makkelijker.

Stefanie Carpentier

Stefanie Carpentier

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2014 - 08:39

pV = nRT 

n= pV/RT

n= 0,0021

klopt dit? 

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2014 - 15:13

Ja dat klopt. Ik heb dit *** van een opgave net zelf kunnen uitwerken.

Nu weet je 2 dingen: de massa van alle aanwezige gassen totaal is gelijk aan 0,1861 gram. Het aantal mol gas is gelijk aan 0,0021 mol. Uit de reactievergelijking kun je nog een belangrijk gegeven halen.

Met deze 3 weetjes kun je 3 vergelijkingen opstellen. Welke zijn dat?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures