[scheikunde] buffer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

buffer

hallo, ik heb een vraag ivm buffers. 
 
Men wil 0,5L bufferoplossing bereiden met een pH van 10. men beschikt over de volgende oplossingen : 
0,1M NaOH
0,1M NH3; K(NH4​+) = 5,6 x 10-10
0,1M HCl
0,1M Na2CO3; Ka1 (H2CO3) = 4,3 x 10-7 en Ka2 (H2CO3) = 7,0 x 10-11
 
welke combinatie is de meest geschikte om de gevraagde buffer te bereiden en hoe gaat men te werk.
 
 
mijn vraag is niet hoe je dit berekend maar wel hoe je de oplossingen kiest die je gebruikt. Ik heb de oplossingen gekregen van mijn prof en daarin staat dat je 0,1M HCl en 0,1M Na2COmoet gebruiken. Ik snap niet waarom juist die twee.
Ik heb namelijk geleerd dat een buffer bestaat uit een zwak zuur of een zwakke base en zijn zout. Verder in mijn cursus staat dat HCl een sterk zuur is dus waarom moet ik dan HCl gebruiken? Is er iemand die mij een duidelijke uitleg kan geven ?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: buffer

Dit is een veel-voorkomend inzichtvraagje. En het leuke is dat je het antwoord eigenlijk al hebt staan, zonder dat je het door hebt.
 
Je hebt een correcte definitie van een buffer geleerd. Gelukkig.
 
Hoe wordt daar dan aan voldaan als je een sterk zuur met een zwakke base mengt? Ik zal nog een kleine tip geven: Het zuur wordt niet in overmaat toegevoegd.
Stel hiertoe de vergelijking van het zuur met de base op.
 
Helpt dit iets?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12

Re: buffer

ik snap het niet volledig..
 
bedoelt u dit:
 
HCl + Na2CO3 <-> HCO+ Na2Cl ?

Berichten: 772

Re: buffer

Deze reactievergelijking kan niet kloppen. Ik kan je wel zeggen dat bicarbonaat gevormd een reactieproduct is. Samen met het deel niet gereageerde carbonaat ontstaat dus een bicarbonaat/carbonaat buffer.

Berichten: 12

Re: buffer

kan u mij de juiste reactievergelijking geven? Misschien snap ik het daarna beter en kan ik verder..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: buffer

Bij de reactie tussen een zuur en een base wordt een proton (H+) overgedragen naar de base.
 
Het zuur is een oplossing van HCl in water, dus zoutzuur. Het is een sterk zuur, dus ioniseert volledig: H3O+ + Cl-.
 
De base is het carbonaat-ion in de Na2CO3-oplossing. Het is een oplossing van een goed oplosbaar zout, dus bestaat uit 2Na+ + CO32-.
 
Geef de reactie nu eens tussen de zuur en de base.
 
Wdeb
EDIT: Ik zie dat de vergelijking die je gaf niet geheel onjuist met betrekking tot de zuurbase, en het is op de goede weg. Zeker als je het versimpeld weer geeft. Maar je zit op de Universiteit toch? Daarbij zitten er gewoon erg veel andere foutjes in, vandaar dat ik je vraag opnieuw te beginnen aan de hand van bovenstaande tips.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12

Re: buffer

Na2CO3 + 2HCl -> 2NaCl +H2O + CO2
lijkt dit er meer op ? 
 
eerlijk gezegd snap ik amper iets van buffers.. Ik zit op de universiteit en had op mijn vorig examen 8/20, op elk examen komt telkens een buffer op 6punten dus als ik die zou snappen zou ik er zeker door zijn, maar dit is voorlopig niet het geval.. :? 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: buffer

Stefanie Carpentier schreef: Na2CO3 + 2HCl -> 2NaCl +H2O + CO2
lijkt dit er meer op ? 
 
Ja, maar ikzelf zou niet blij zijn met deze vorm van noteren. Maar het klopt in elk geval wel.
 
Echter, je hebt een probleem nu. Want nu heb je geen "zwak zuur of een zwakke base en zijn zout." meer, dus geen buffer. Dus je hebt op zich een correcte zuur-base-reactievergelijking gegeven, maar al de base heb je opgemaakt. En je hebt twee stappen ineens gedaan...
 
CO32- HCO3- H2CO3  (=H2O + CO2)
 
Voor iedere stap heb je net zoveel HCl nodig als er (bi)carbonaat we moet reageren.
 
a. Welke stoffen zou je hebben als je exact zoveel HCl toevoegt als Na2CO3 (=CO32-) ?
b. Wat als je iets meer of iets minder toe zou voegen dan dit bij a?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer