Springen naar inhoud

Interferentie: constructief of destructief

• Log in om te kunnen reageren

Natilla

Natilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 11:11

Hallo, 

Nog iets waar ik mee vast zit: 

OPGAVE

Twee luidsprekers (221Hz) staan op 4,3m uit elkaar. De twee luisprekers trillen in fase. Een man staat op 2,8m voor de eerste luidspreker. Hoort de man constructieve of destructieve interferentie? 

OPLOSSING: 

ik zou niet weten hoe ik hieraan moet beginnen... 

Ik denk aan de Doppler frequentie formule: fd = f1 - f0 = (2v)/c * f0 *cosΘ maar gezien gebrek aan correcte gegevens vermoed ik dat ik hier fout mee ben. 

Verder dacht ik dat bij het trillen in fase, dat je steeds met constructieve interferentie te maken had (staat thans zo in mijn cursus). 

Maar hoe je dan kan bepalen hoe die tot bij die waarnemende persoon zijn, snap ik niet goed. Ik dacht gewoon dat het dan zowiezo in fase was? 

Is er iemand zo lief me even op weg te helpen? 

Bedankt 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3103 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 12:19

Als je bewegende geluidsbronnen of bewegende geluidswaarnemers hebt, moet je direct aan Doppler denken. Deze vertelt je dan iets over de frequentie van het waargenomen geluid. Aangezien hier zowel de luidsprekers als de waarnemer stil staan, en ze niets over frequentie maar over geluidssterkte vragen, heb je hier niet de Doppler formule nodig.

Je weet dat golven constructief interfereren als op één punt de twee golven in fase zijn. Bedenk echter dat de fase verdraait als functie van de afstand. Je moet dus iets doen met de afstanden van de waarnemer tot de luidsprekers. Hoe je dit precies moet doen, laat ik je nog even zelf uitzoeken.

Natilla

Natilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 12:40

Ja ik neem aan dat hier een formule voor is, maar probleem is dat mijn cursus geen formule geeft hierbij. Hij geeft de doppler formule dat ik hierboven schreef. Bij constructief of destructief staat wel bij fase (constructief): 1λ, 2λ, 3λ, .. maar om eerlijk te zijn weet ik zelfs niet wat dit betekent. Vind mijn cursus erg onduidelijk in dat stuk.. 

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 15:43

Heeft het hier iets mee te zien?

f= 221 Hz

T= 45 * 10-4s

v= 340 m/s (snelheid van het geluid)

λ= 1,54 m

De man zit op 1,5 m van luidspreker 2. Op 1,54 m is de uitwijking opnieuw nul, iets daarvoor is die dus negatief.

De man zit op 2,8 m van luidspreker 1. Dit is ong 1,8 keer λ, bijna twee keer dus de uitwijking iets voor nul, opnieuw negatief.

Ze zullen elkaar versterken dus constructief?

Ik weet wel niet of dit de juiste manier is hoor! 

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 17:51

Er is een gegeven te weinig, Staan beide bronnen en de man in een rechte lijn of niet? Is er een tekening bij?

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 18:20

Bij constructief of destructief staat wel bij fase (constructief): 1λ, 2λ, 3λ, .. maar om eerlijk te zijn weet ik zelfs niet wat dit betekent. Vind mijn cursus erg onduidelijk in dat stuk.. 

λ is kort voor golflengte.

sta jij precies evenver van twee luissprekers af, die allebei tegelijkertijd een golfberg uitzenden (zogezegd in fase), dan zullen beide golfbergen jou tegelijkertijd bereiken en neem jij dat waar als een dubbele golfberg. Dat noemen we constructieve interferentie

Maar sta jij een halve golflengte verder van de ene luidspreker als van de andere, dan ontvang je van de ene luidspreker een berg, maar tegelijkertijd van de andere luidspreker een golfdal. Om het plastisch uit te drukken valt de berg dan in het dal en neem jij dus helemaal niks meer waar: destructieve interferentie, de twee golven vernietigen elkaar. 

http://www.eserc.sto...eInt/index.html

in bovenstaande java-applet kun je twee golven dezelfde golflengte en amplitude geven (schuifjes rechts) en vervolgens een van de golven in fase verschuiven. Let op wat er gebeurt met de resulterende totaalgolf terwijl je die fase verschuift. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 18:30

Er is een gegeven te weinig, Staan beide bronnen en de man in een rechte lijn of niet? Is er een tekening bij?

moet welhaast zó bedoeld zijn: 

luidsprekers.gif

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures