Springen naar inhoud

Atoomstraal

• Log in om te kunnen reageren

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 11:20

Rangschik de volgende elementen volgens dalende atoomstraal:

C, F, O, S

<A>   S > F > O> C

<B>   S > C > O> F

<C>   C > O > F > S

<D>   F > O > C > S

Ik dacht met de formule:

R= R0 * A1/3  dus de atomen met de grootste relatieve atoommassa hebben de grootste straal dus antwoord A maar blijkbaar is het B, wat mis ik?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 553 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 11:36

Dit kun je perfect zonder formules nagaan, uitgaande van het periodieke systeem. Ga eens na hoe het periodieke systeem is opgebouwd (bvb waarin verschillen twee elementen precies die zich in eenzelfde kolom bevinden, en waarin verschillen elementen die zich in verschillende kolommen bevinden). Dit zou moeten volstaan om de vraag op te lossen.

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 11:55

Blijkbaar hoe groter de periode, hoe groter de atoomstraal en de atoomstraal binnen een periode neemt af van links naar rechts maar dit lijkt mij zo in tegenspraak met de formule? Want hoe meer naar rechts je gaat, hoe groter je A wordt dus hoe groter R zou moeten zijn toch?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 12:44

Dat is inderdaad in tegenspraak met die formule, die je dan ook maar beter aan de kant kunt schuiven.

De trends die je noemt (toenemen van boven naar beneden en afnemen van links naar rechts binnen een periode) kloppen. De formule klopt niet.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 13:05

Mijn nieuwsgierigheid bevredigen: Waar komt die formule vandaan en wat is zijn geldigheid? Ik ken hem niet en kan ook niet vinden in welke situatie hij gelijk heeft. Eerder vanderwaalsstraal oid??

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 13:07

Oké bedankt, nochtans stond de formule in het boek 'Fysica vandaag 5 2' van uitgeverij Pelckmans op pagina 191.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 17:16

Simpel gesteld, binnen een periode zijn alle atomen bezig dezelfde buitenschil te vullen. Ze zouden in een ideale wereld dus binnen zo'n periode allemaal even groot moeten zijn, ware het niet dat de steeds sterker positief geladen kern (van links naar rechts in het periodiek systeem) steeds harder aan die elektronen trekt, waardoor de omtrek van die buitenschil afneemt. 

(bovenstaande moet heel wat officiëler, atoombouwtechnisch correcter,  gezegd kunnen worden ;) )

Oké bedankt, nochtans stond de formule in het boek 'Fysica vandaag 5 2' van uitgeverij Pelckmans op pagina 191.

toevallig ook een rekenvoorbeeldje erbij??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 17:40

Oké dankuwel, nu snap ik vanwaar het komt, het dat boek staat er:

De meeste kernen zijn bij benadering bolvormig. De gemiddelde straal kan worden berekend uit:

R= R0 * A1/3

waarin R0   = 1,2 * 10-15 meter

Er staat geen rekenvoorbeeld bij maar wel een opdracht om zelf te doen, de oplossing staat daar niet bij.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 18:04

De meeste kernen zijn bij benadering bolvormig. De gemiddelde straal kan worden berekend uit:

R= R0 * A1/3

waarin R0   = 1,2 * 10-15 meter

dat gaat over atoomkernen, niet over atomen. En daarvoor geeft deze formule inderdaad een benadering, je bent per slot van rekening bij wijze van spreken bezig om een A aantal bolletjes in een bolvormig net te proppen. (A= totaal van protonen plus neutronen)

zo'n kerndeeltje heeft een diameter van ca 1,5·10-15 m, omdat bolvormige deeltjes zoals sinaasappels in een kist ook nog wel redelijk leuk in elkaar passen kan ik die factor 1,2 ipv 1,5 dan ook nog wel plaatsen. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 19:18

Kijk, daar kwam die rare formule dus vandaan.

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures