Springen naar inhoud

Cross-over percentages

• Log in om te kunnen reageren

Lien Verbeke

Lien Verbeke

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 11:49

Tussen de genen, e, f, g en h zijn volgende cross-over percentages gevonden:

e-f: 3,5

e-g: 2,5

f-g: 1,0

f-h: 2,5

g-h: 1,5

Hoe groot is de afstand tussen de genen e en h, uitgedrukt in centimorgan, aangenomen dat er geen meervoudige stukuitwisseling is?

A. 0,5 cM

B. 1;0 cM

C. 10 cM

D. 6,0 cM

Kan iemand mij aan de hand van dit voorbeeld uitleggen wat cross-over percentages eigenlijk zijn en hoe je ze in oefeningen moet gebruiken, want ik heb dit nooit geleerd op school maar moet het wel kennen voor het toelatingsexamen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 13:40

Cross-over percentages worden ook wel recombinatiefrequenties genoemd. Zie hier en hier.

Centimorgan is de eenheid van de recombinatiefrequentie en kan je bekijken als een maatstaaf waarin afstand wordt uitgedrukt.

Maak eens een tekening van 

e-f: 3,5

e-g: 2,5

f-g: 1,0

De recombinatiefrequentie tussen e en f is dus 3,5 ofwel 3,5 cM.

Krijg je dan:

g--(2,5)---e------(3,5)----f

of iets anders?

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Lien Verbeke

Lien Verbeke

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 14:02

ik zou denken: f--(1)-g----(2,5)---e?

Omdat er dan tussen f en e 3,5 zit, zoals gegeven, tussen f en g 1 en tussen g en e 2,5.

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 14:04

Als je het tekent, wordt het duidelijk. De cMorgen is een maat voor de afstand tussen de genen dus:

e..(1)...h..(1,5)...g...(1)....f

Lien Verbeke

Lien Verbeke

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 14:05

Ok, ik denk dat ik het snap! er staat bij 'geen meervoudige stukuitwisseling'. Wat betekent dit en wat moet je doen als er wel meervoudige stukuitwisseling is?

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 14:28

Volgens mij is crossing over hetzelfde als stukuitwisseling, moest je twee maal crossing over hebben, dan kom je weer je oorspronkelijke volgorde uit en is het net alsof er geen crossing over geweest is. Maar wat deze informatie in dit vraagstuk ertoe doet, weet ik niet. Kan iemand helpen?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 16:32

Volgens mij is crossing over hetzelfde als stukuitwisseling, moest je twee maal crossing over hebben, dan kom je weer je oorspronkelijke volgorde uit en is het net alsof er geen crossing over geweest is. 

Ik denk dat ze inderdaad dit bedoelen.

Succes (beiden) morgen!

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures