Springen naar inhoud

rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

• Log in om te kunnen reageren

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 13:44

Twee stromen I1 en I2 verdwijnen in het vlak van dit blad, I2  is dubbel zo groot als I1.

Welke figuur geeft dan best de krachten weer die werken op deze stroomvoerende geleiders?

stroom1.JPG

Ik weet uit mijn boeken dat 2 rechte stroomvoerende geleiders met dezelfde stroomzin elkaar gaan aantrekken.

Maar normaal gebruik ik de FBI-rechterhandregel maar als je die hier toepast, zouden ze elkaar net afstoten. Waarom kan je deze regel hier niet gebruiken?

fbi.jpg

En nog iets: actie en reactie zijn even groot (dus kracht F12= F21) nochtans is B2=2B1. Hoe kan het dan dat de twee krachten even groot zijn? 

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 13:58

De FBI regel kun je wel toepassen, maar je moet wel de goede B met de goede I combineren.

Toepassen van de juiste combinatie geeft ook antwoord op je tweede vraag.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 14:11

de twee krachten zijn even groot omdat de derde wet van Newton geldt.

je gebruikt de rechterhandregel blijkbaar niet goed.

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 14:23

De FBI regel kun je wel toepassen, maar je moet wel de goede B met de goede I combineren.

Toepassen van de juiste combinatie geeft ook antwoord op je tweede vraag.

Je moet toch een bij de linkse stroomdraad een B kiezen naar beneden en bij de rechtse stroomdraad een B kiezen naar boven?

Veranderd door Roosvd, 25 augustus 2014 - 14:33

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 14:43

Nee, precies andersom.

Volgens de kurkentrekkerregel lopen de krachtlijnen rechtsom rond de draad, kijkend in de stroomrichting.

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 14:59

Nee, precies andersom.

Volgens de kurkentrekkerregel lopen de krachtlijnen rechtsom rond de draad, kijkend in de stroomrichting.

rhand.jpg

Ik gebruik deze altijd, die kijkt waarschijnlijk vanuit de conventionele stroomzin? Maw ik mag deze regel niet combineren met de FBI regel of ik ben fout :P Conclusie FBI + kurkentrekkerregel = juist 

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 15:45

Die regeltjes kijken altijd vanuit de conventionele stroomzin.

En dat plaatje laat toch hetzelfde zien wat ik ook zeg?

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 16:20

Wel dan, neem nu de linkse draad. De stroom loopt er langs rechts om, in het punt tussen stroomdraad 1 en 2 wijst de raaklijn aan de cirkel toch naar beneden, rekening houdend met de magnetische veldlijnen die naar rechts wijzen? 

Of is het zo, de kracht die I1 produceert grijpt aan op I2. Dus als ik de kracht op Iwil tekenen moet ik Ien Bgebruiken om de richting en zin van Fl te weten maar Igebruiken als aangrijpingspunt?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 16:35

Je haalt toch wat dingen door elkaar. De stroom verdwijnt in het vlak van de tekening. De stroom I1 veroorzaakt rond zich een magnetisch veld waarvan de veldlijnen in cirkels rechtsom lopen. Ter plaatse van draad 2 lopen de veldlijnen dus naar beneden. De veldlijnen van B1 grijpen aan op de stroom I2.

Zelfde verhaal voor I2. De veldlijnen B2 lopen ter plaatse van draad 1 naar boven, en vormen samen met I1 een kracht.

Roosvd

Roosvd

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 16:40

Oké nu ben ik mee, ik gebruikte dus wel de juiste handregels maar ikzelf begreep blijkbaar niet dat je Ben Imoest combineren.

Nu is het mij duidelijk, heel erg bedankt en sorry dat het zo lang duurde voor het doordrong

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures