Buiging van een gebogen plaat in een centrifuge berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Buiging van een gebogen plaat in een centrifuge berekenen

Mijn vraag bestaat uit drie delen:
1) Hoe teken je de moment lijn / bereken je de "buigkracht" op een reeds gebogen plaat? (de plaat is koud gebogen)
 
Ik heb een opzetje gemaakt van schematische een tekening (zie foto)
in de tekening is de plaat gebogen met een arc van ~4cm en opgedeeld in 6 gelijke radiale secties.
 
~Ik zou zeggen dat je de middelpuntvliedende kracht moet ontbinden in een trekkracht langs de plaat en een buigkracht de plaat uit (vanuit de arc naar buiten toe).
Klopt deze redenering?
 
2A) hoe bereken/benader je de buiging (vervorming) van deze gebogen plaat als deze aan 1 zijde los zit en aan de andere zijde scharnierd?
 
En om het nog iets lastiger te maken..
2B) hoe benader je deze gebogen plaat in een draaiende centrifuge, waarbij de plaat bij de kern kan scharnieren en bij de trommel wand los zit?
 
~Vervorming: In gedachten kan ik de plaat buigen en zie ik het eindresultaat voor me (bij een zeer slappe plaat is dat een L vorm waarbij de knik tegen de wand aan ligt)
Maar wat is het effect van een reeds (koud) gebogen plaat? (stel dat het een rechte plaat was geweest, dan zou ik zeggen dat de plaat minder vervormd onder dezelfde kracht... maar hoe verklaar je dat en neem je dat mee in zo'n momenten tekening?)
 
3) Deze L vorm wil ik uiteraard voorkomen en daarom wil ik uiteindelijk weten hoe "dik" de plaat plaatselijk moet zijn om een maximale vervorming van (zegge) 1mm te hebben
 
Een plek waar ik theorie online kan vinden over het buigen van een reeds gebogen plaat zou al helpen, meer antwoorden of hulp is uiteraard zeer welkom
Alvast bedankt
 
mvg
Govert
 
2014-08-25 17.01.04.jpg
2014-08-25 17.01.04.jpg (94.7 KiB) 233 keer bekeken
 
 
 

Reageer