Calculatie van batterij efficiency

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Calculatie van batterij efficiency

Beste,
 
Voor een elektrisch oplaadbare batterij wil ik de aan de hand van de efficiency the benodigde energie in Wh berekenen om de batterij the laden.
 
Stel dat een 24V/100Ah batterij volledig opgeladen is. Als deze volledig geladen is. Aangenomen dat de gemiddelde ontlaadspanning 23V is Krijg ik in totaal 2300Wh uit de batterij.
 
Nu is mijn vraag hoeveel energie moet ik in de batterij stoppen om bij een volgende ontlading weer 2300Wh the krijgen?
 
Aangenomen dat de efficiency 90% is.Ik laat in deze vraag de invloed van de laadtoestand op de efficiency even buiten beschouwing. Ik moet de batterij laden bij 28V. Nu weet ik niet zeker op welke manier dit moet gebeuren:
 
1. Als ik de benodigde energie bereken door 100Ah / 0.9 = 111Ah. En de benodigde energie is 111Ah x 28V = 3108Wh
 
2. Als ik de benodigde energie bereken door 2300Wh / 0,9 = 2556Wh.
 
Dit is een aanzienlijk verschil. Ik begrijp dat bij de eerste manier het voltage verschil in acht genomen wordt. Is dit iets wat al in het efficiency getal verwerkt zit of niet?
 
Kijk uit naar jullie reacties. Geert

Berichten: 42

Re: Calculatie van batterij efficiency

Aangezien we hier praten over energietoevoer en de batterij "gevuld" moet worden is werkwijze 2 de juiste. Bij 1 kom je inderdaad hoger uit, omdat je een spanning van 28 V gebruikt (hetgeen anders is dan de 23 V ontladingsspanning van de accu). Het rendement/efficiency zegt enkel iets over de nuttige energie die wordt toegevoerd. er gaat dus 10% van de energie (Wh) verloren aan warmte.

Reageer