[natuurkunde] Fout in diode oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 138

Fout in diode oplossing

Dag allemaal,
 
Volgens mij heb ik weer een fout in een oplossing gevonden of het moet zijn dat ik een redeneer fout maak.
 
Eerst even het diode model dat gehanteerd wordt:
 
Een diode kan vervangen worden door een gesloten schakelaar als Vd = Vp - Vn > 0
Een diode kan vervangen worden door een open schakelaar als Vd = Vp - Vn < 0
 
Onderstaande oplossing is volgens mij fout:
 
Hoe komen ze er bij dat Vp = Vin? Want daar staat nog een weerstand tussen de bronspanning (Vin) en Vp.
De kring is gesloten dus er moet een stroom lopen, volgens mij zou er een spanningsdeler gebruikt moeten worden.
 
 
Afbeelding
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Fout in diode oplossing

in je bovenste afbeelding heb je geen dioden getekend. waarom niet?
moeten die ribbellijntjes in je afbeelding ohmse weerstanden voorstellen?

Berichten: 138

Re: Fout in diode oplossing

aadkr schreef: in je bovenste afbeelding heb je geen dioden getekend. waarom niet?
moeten die ribbellijntjes in je afbeelding ohmse weerstanden voorstellen?
 
De ribbeltjes zijn inderdaad weerstanden. Is niet mijn oplossing maar eentje waar ik mijn oefening aan verbeter.
Maar ik begrijp hun redenering niet en volgens mij is ze ook fout.
 
De diodes zijn vervangen door schakelaars volgens volgende diode model:
 
Eerst even het diode model dat gehanteerd wordt:
 
Een diode kan vervangen worden door een gesloten schakelaar als Vd = Vp - Vn > 0
Een diode kan vervangen worden door een open schakelaar als Vd = Vp - Vn < 0
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Fout in diode oplossing

bedoel je dit schema, of heb ik die bovenste diode verkeert getekend?
img030.jpg
img030.jpg (63.98 KiB) 245 keer bekeken
 

Berichten: 138

Re: Fout in diode oplossing

aadkr schreef: bedoel je dit schema, of heb ik die bovenste diode verkeert getekend?
Afbeeldingimg030.jpg
 
 
Dat schema is het bijna.
Bovenste diode moet omgekeerd staan. 
De meest rechtse diode is een zener diode van 5 V.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Fout in diode oplossing

dit zou het goede schema moeten zijn.
img031.jpg
img031.jpg (60.31 KiB) 241 keer bekeken
 

Berichten: 138

Re: Fout in diode oplossing

aadkr schreef: dit zou het goede schema moeten zijn.
Afbeeldingimg031.jpg
 
 
klopt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Fout in diode oplossing

als we voor die 2 diodes die vertikaal links zijn getekend en bovenaan in het schema gewoom siliciumdiodes nemen, bijvoorbeeld de siliciumdiode 1N4007 , dan stel je in je eerste bericht:
een diode kan vervangen worden door een gesloten schakelaar als Vd=Vp-Vn>0
de regel daaronder klopt wel.
maar die eerdte regel klopt volgens mij niet. een siliciumdiode komt pas in geleiding als er in de doorlaatrichting een gelijkspanningsverschil overheen staat van 0,7 Volt
kijk eens op de site van Wikipedia naar de spanning stroom karakteristiek van een siliciumdiode.

Berichten: 138

Re: Fout in diode oplossing

aadkr schreef: als we voor die 2 diodes die vertikaal links zijn getekend en bovenaan in het schema gewoom siliciumdiodes nemen, bijvoorbeeld de siliciumdiode 1N4007 , dan stel je in je eerste bericht:
een diode kan vervangen worden door een gesloten schakelaar als Vd=Vp-Vn>0
de regel daaronder klopt wel.
maar die eerdte regel klopt volgens mij niet. een siliciumdiode komt pas in geleiding als er in de doorlaatrichting een gelijkspanningsverschil overheen staat van 0,7 Volt
kijk eens op de site van Wikipedia naar de spanning stroom karakteristiek van een siliciumdiode.
 
Ik hanteer het eerste diode model. Dat is het simpelste model, dat zegt gewoon wat ik in mijn beginpost zei.
Je hebt ook het 2e diodemodel en dan wordt de 0,7 V kniespanning wel in rekening genomen. Maar in dit vraagstuk gebruik ik diodemodel 1. Is dit wat je bedoelde? Want ik begreep je vraag niet helemaal...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Fout in diode oplossing

nogmaals:het diodemodel wat je hanteerd klopt niet.
verder valt er alleen wat te zeggen over V(out) als we de grootte van die 2 weerstanden weten , en de effectieve waarde van die wisselspanningsbron.
wat wel duidelijk is dat de gelijkspanning van V(out) nooit groter kan worden dan +5 Volt .

Berichten: 138

Re: Fout in diode oplossing

aadkr schreef: nogmaals:het diodemodel wat je hanteerd klopt niet.
verder valt er alleen wat te zeggen over V(out) als we de grootte van die 2 weerstanden weten , en de effectieve waarde van die wisselspanningsbron.
wat wel duidelijk is dat de gelijkspanning van V(out) nooit groter kan worden dan +5 Volt .
 
Dit diode model klopt toch wel. de spanning over de diode is kleiner als 0, dan zal de diode ook sperren.
De spanning over de diode is groter als 0 de diode zal doorlaten. Waarom zou dit model fout zijn? Dit model klopt en is zeker geschikt om een goede eenvoudige benadering te bekomen. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fout in diode oplossing

@Aadkr: er wordt hier uitgegaan van een ideale diode, dus met een drempelspanning nul.
 
Volgens mij is dit de centrale vraag:
Xasuntox schreef: Hoe komen ze er bij dat Vp = Vin?
Voorlopig is die vraag niet te beantwoorden, want in het getekende schema zie ik nergens Vin aangegeven.

Reageer