Springen naar inhoud

Hoeveel G ondervindt een straaljagerpiloot?



  • Log in om te kunnen reageren

#1

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 19:22

Opmerking moderator :

Afgesplitst van deze topic.

 

Weetje, maar eerst wat achtergrondinfo: als je in een vliegtuig zit en een bocht wil maken, dan is de snelheid waarmee je de bocht doorgaat (in graden/sec) afhankelijk van de hoek die de vleugels maken met de horizon. Wil je echter op dezelfde hoogte bijven, dan ga je een extra versnelling voelen in de richting van de stoel. Deze  kun je omzetten in een x aantal G (de zwaartekracht die normaal op je werkt is 1G).

 

Straaljagerpiloten kunnen zo wel krachten meemaken van 9G richting hun voeten. Als dat een tijdje doorgaat, kan je hart het niet bijbenen en stroomt al het bloed uit je hoofd richting je benen. Dit is wat men noemt een blackout. Het omgekeerde kan ook als je andersom de bocht ingaat. Je ondervindt dan een kracht richting je hoofd (gemeten in negatieve G) en het bloed stroomt dan richting je hoofd wat een redout tot gevolg heeft.


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 20:28

De blue angels zitten vaak rond de 6 a 7g met passagiers (1g=9,81m/s2):

Vanaf 1:07 tot 1:15 (nadat steve is flauwgevallen) kan je de piloot speciale ademhalingsoefeningen horen doen, zodat hij niet flauwvalt (Anti-G Straining Maneuver).
 

 

Weetje, maar eerst wat achtergrondinfo: als je in een vliegtuig zit en een bocht wil maken, dan is de snelheid waarmee je de bocht doorgaat (in graden/sec) afhankelijk van de hoek die de vleugels maken met de horizon. Wil je echter op dezelfde hoogte bijven, dan ga je een extra versnelling voelen in de richting van de stoel. Deze  kun je omzetten in een x aantal G (de zwaartekracht die normaal op je werkt is 1G).

Indien je een gecoördineerde bocht maakt, hangen de g's inderdaad af van de hoek die de vleugels maken. In de praktijk is een g turn echter vaak niet perfect gecoördineerd. Als het de bedoeling is om g's te trekken, vlieg je de bocht rond de 70-80° bank. Aantal g's hangt dan af van hoe hard je trekt aan de stick (vandaar de term g's trekken/pulling g's). Indien je constant een perfecte bocht maakt, is het verschil tussen 5g en 6g slechts ongeveer 2° bank. Je kan je voorstellen dat je vaak tijdens de bocht meer dan 2° afwijkt van de ideale bank. De g's veranderen dan niet echt, je vliegt gewoon de bocht niet perfect.

Veranderd door Flisk, 25 augustus 2014 - 20:35

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#3

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2014 - 22:49

Het heeft idd met de cosinus van de hoek tov de horizon te maken. Bij een hoek van 60° trek je al 2G. Laat cosinus 60 nu net 0,5 zijn. Dat betekent dus dat je 2G moet 'trekken' om die ene G van de zwaartekracht te compenseren.


#4

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 00:13

Het heeft idd met de cosinus van de hoek tov de horizon te maken.

Zo vind je de formule voor aantal g's in een gecoördineerde bocht:
Zie tekening:
aantalg.JPG
De lift is de kracht die je voelt en waardoor je in de stoel gedrukt wordt. In een bocht heeft die een horizontale component (dit is de middelpuntzoekende kracht) en een verticale component, die gelijk moet zijn aan mg (anders veranderd de hoogte). Er geldt:
LaTeX


a/g is het aantal g's.

Sorry voor de off topic btw.

Veranderd door Flisk, 26 augustus 2014 - 00:14

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#5

Kwintendr

    Kwintendr


  • >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 09:22

Hoeveel G's je trekt hangt toch ook af van je snelheid? Er is namelijk ook nog een centripetale versnelling: LaTeX

Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

#6

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 13:11

Hoeveel G's je trekt hangt toch ook af van je snelheid? 

 

Als je gecoördineerd vliegt dus niet. Die centripetale versnelling is de horizontale component van de lift.

Stel nu dat je twee keer zo snel vliegt, aan dezelfde hoek met de horizon en dezelfde lift (m.a.w. gecoördineerd).
De centripetale versnelling is dan nog steeds hetzelfde (want de lift is hetzelfde). Er geldt voor die versnelling:
LaTeX


Waaruit we dus besluiten dat niet het aantal g's toeneemt, maar de straal van de bocht. Aantal g's hangt in feite enkel van de lift af. Maar als je gecoördineerd vliegt, hangt dat samen met de hoek van de vleugels met de horizon.
 

Veranderd door Flisk, 26 augustus 2014 - 13:12

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#7

Kwintendr

    Kwintendr


  • >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 13:37

Ik ben het met je eens dat de centripetale versnelling de horizontale component van de lift is. Maar zoals op wikipedia te lezen is, is de liftkracht:

LaTeX

 

Maw. als je de snelheid vergroot, dan vergroot ook de lift en bij gevolg ook de centripetale versnelling terwijl jij zegt dat de lift constant blijft als je sneller gaat vliegen. Dan vergroot de straal niet maar neemt dus het aantal G's toe. 

Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

#8

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 13:48

Je kan aan verschillende snelheden dezelfde lift vliegen. Merk op dat er in de formule ook LaTeX

staat. De lift hangt namelijk ook af van de aanvalshoek LaTeX . Als je dus sneller wilt vliegen, met dezelfde lift, verklein je dus de aanvalshoek.
Als je natuurlijk de aanvalshoek niet verandert, krijg je wel een grotere lift. Dan moet je meer bank nemen om niet te stijgen en verhoogt je dus het aantal g's.

Veranderd door Flisk, 26 augustus 2014 - 13:49

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#9

Kwintendr

    Kwintendr


  • >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 14:07

Je zegt dat als de aanvalshoek niet veranderd, je meer bank moet nemen om niet te stijgen. Ik vraag me af waarom je zegt dat je niet wil stijgen. Heeft dat hier iets mee te maken? Zo niet, dan verhoogt het aantal G's zonder dat je meer bank neemt want de lift vergroot, dus a vergroot als je de lift uitdrukt als LaTeX

.

Veranderd door Kwintendr, 26 augustus 2014 - 14:10

Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

#10

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 14:16

Ik vraag me af waarom je zegt dat je niet wil stijgen. Heeft dat hier iets mee te maken?

Ik ging uit van een normale bocht waarin je niet stijgt. Anders doe je een 'climbing turn' (voorbeeld van een climbing turn is een chandelle) en verhoogt het aantal g's inderdaad.
Conclusie blijft nog altijd, bij een normale bocht, zijn de g's afhankelijk van de hoek die de vleugels maken met de horizon. Verhoog je de snelheid maar hou je dezelfde bank/lift aan, dan verhoog je de straal van de bocht (kwadratisch verband).

Veranderd door Flisk, 26 augustus 2014 - 14:17

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#11

Kwintendr

    Kwintendr


  • >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2014 - 14:20

ik ben volledig mee nu :)

Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!






Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures