[biologie] Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

Hallo,
 
Als gekoppelde genen nu aan overkruising doen, en er ontstaan nieuwe combinaties, geldt dit dan als gekoppelde overerving, of moeten de oorspronkelijk gekoppelde genen altijd gekoppeld blijven om van gekoppelde overerving te kunnen spreken?
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

Ik denk dat 'crossing over' ervoor zorgt dat de koppeling tussen gekoppelde genen verbroken wordt. Gekoppelde genen moeten gekoppeld blijven (samen overerven), anders is er geen sprake van "gekoppelde genen".
 
Als er crossing over gebeurt bij gekoppelde genen en er ontstaan nieuwe combinaties (oorspronkelijk gekoppelde genen zijn niet meer gekoppeld), dan geldt dit niet als gekoppelde overerving.
 
Is het een beetje duidelijk?  :)
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

bedankt, heel nuttig! zo dacht ik ook, maar er vliegt bij genetica bij mij van alles binnen. Gekoppelde overerving is dus een proces, geen momentopname. Tis niet omdat er een gekoppelde genencombinatie ontstaat, dat het gekoppelde genen zijn. De begrippen omschrijven een proces over hoe 2 genen worden overgeêrfd. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

mcfaker123 schreef: Tis niet omdat er een gekoppelde genencombinatie ontstaat, dat het gekoppelde genen zijn. De begrippen omschrijven een proces over hoe 2 genen worden overgeêrfd.
 
Ik ben akkoord met je 'hersenspinsel', maar niet echt met je eerste zinnetje in de quote (hierboven).
 
Het is gewoon zo dat als bv 2 genen samen overerven, dan zijn dit gekoppelde genen. Als ik die eerste zin lees in de quote, dan lijk je iets anders te zeggen... Wat jij een gekoppelde genencombinatie noemt, zijn 2 genen die samen overerven. Dus dat zijn gekoppelde genen... Het beschrijft inderdaad een proces, namelijk "het samen overerven van 2 genen".
 
Ik denk dat je het wel snapt, alleen maak je het een beetje te moeilijk, lijkt me  ;)
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

Ah, ik zie het nu. Wanneer we 2 genen zien samenliggen denken we dat we het "gekoppelde genen" mogen noemen. Nu dat is dus niet zo: wat u bedoelt is dat het begrip "gekoppelde genen" dat men dat niet gebruikt om aan te geven dat 2 genen samenliggen, maar dat ze tijdens de overering samenliggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

Wat als je bv deze stamboom hebt:
Afbeelding
Als we nu eens bij Kaat Semet kijken, normaal zou ik bij mezelf denken, wel beide genen liggen samen zowel A1 &B6 als A1 & B5 dus zijn beide gekoppelde genen. Zo werkt dat dus niet, want "gekoppelde genen" duidt een proces aan:
 
We kijken naar de nakomelingen als je naar "Eighaymu" kijkt indien je veronderstelt dat "gekoppelde overerving" een proces is er bij "Eighaymu" zowel gekoppelde overerving ALS crossing over. Dit komt omdat er een chromosoom "gekoppeld" is overgeërfd, namelijk A5B4 en het ander chromosoom is ontstaan door recombinatie: A1B5.
 
Bij de andere nakomeling "Eighhomdet" zijn beide genen gekoppeld overgeërfd, omdat beide chromosomen zijn zoals ze bij de ouders waren.
Is mijn redenering ongeveer correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

mcfaker123 schreef: Ah, ik zie het nu. Wanneer we 2 genen zien samenliggen denken we dat we het "gekoppelde genen" mogen noemen. Nu dat is dus niet zo: wat u bedoelt is dat het begrip "gekoppelde genen" dat men dat niet gebruikt om aan te geven dat 2 genen samenliggen, maar dat ze tijdens de overering samenliggen.
 
Ik denk dat je het inderdaad snapt. Sommigen zeggen ook dat deze genen zodanig dicht bij elkaar gelegen (moeten) zijn, dat de kans op crossing over zeer klein wordt, maar dat vernauwt gewoon de definitie. Gekoppelde genen zijn gewoon genen die op hetzelfde chromosoom liggen en bij overerving, samen overerven.
 
PS: ik heb je tweede post (met dat voorbeeld) gezien, maar ik zou er eens op mijn gemak moeten naar kijken (daar heb ik nu even geen tijd voor).
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Gekoppelde/ongekoppelde overerving betekenis

Hartelijk bedankt voor uw hulp!

Reageer