[biologie] overkruising in mannelijke/vrouwelijke fruitvliegjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

overkruising in mannelijke/vrouwelijke fruitvliegjes

Hallo, 
 
In mijn boek staat er dat bij mannelijke fruitvliegjes geen overkruising gebeurt, en bij vrouwelijke wel. Nu omdat genetica zo ingewikkeld is, kun je daar verschillende interpretaties voor hebben. 
Bedoelen ze nu voor alle chromosomenparen of enkel voor de sex chromosomen? Want ik weet dat bij de man je X & Y hebt die niet homoloog zijn, dus kunnen ze niet overkruisen terwijl bij de vrouw je 2 X hebt die wel kunnen overkruisen, maar ik ben niet zeker of het dit is wat ze bedoelen of voor alle chromosomenparen inclusief de autosomen?
 
Bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: overkruising in mannelijke/vrouwelijke fruitvliegjes

Enkel bij de geslachtschromosomen, dacht ik. Dit komt door een abnormale profase I tijdens de meiose.
 
Het feit dat mannetjes geen meiotische recombinatie vertonen, maakt ze erg geschikt voor genetische studies.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: overkruising in mannelijke/vrouwelijke fruitvliegjes

Maar verder staat er dat
 
" Bij fruitvliegjes geschiedt m.a.w. de recombinatie van de genen enkel bij de wijfjes , niet bij de mannetjes. Bij andere diersoorten gebeurt dit enkel bij de mannetjes en bij nog andere bij beide geslachten."
 
 
Nu als er andere diersoorten bestaan waar recombinatie bij de mannetjes gebeurt, gebeurt dit zeker niet bij de geslachtschromosomen, maar bij de autosomen.
Hieruit leidt ik af dat ze het niet hebben over de geslachtschromosomen specifiek, maar over alle chromosomenparen in het geheel?

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: overkruising in mannelijke/vrouwelijke fruitvliegjes

Ik ken geen diersoort waar enkel bij mannetjes crossing over voorkomt... Na een klein beetje opzoekwerk (ik heb oppervlakkig gezocht) vind ik hier althans ook nog geen enkel voorbeeld van... Welk boek is dit?
 
En dan dat laatste stukje van die zin: "en bij nog andere bij beide geslachten"... Het is gewoon meestal zo dat crossing over voorkomt bij beide geslachten van een soort (hier wekt het de indruk dat het nóg zeldzamer zou zijn). De frequentie is/kan weliswaar verschillend zijn per geslacht van een soort...
 
EDIT: Door het opzoekwerk ben ik wel beginnen twijfelen aan mijn eerder antwoord. Het lijkt me inderdaad zo dat crossing over gewoon niet voorkomt in mannelijke Drosophila melanogaster (omwille van eerder vermelde reden). Ze zullen het dus inderdaad op ALLE chromosomen hebben (geslacht én niet-geslachtschromosomen). En het feit dat dit inderdaad zo is, zorgt ervoor dat Drosophila melanogaster een zeer geschikt organisme is om genetische studies mee te doen.
 
Mijn eerste 2 alinea's van deze post blijven wel nog van tel  ;)
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: overkruising in mannelijke/vrouwelijke fruitvliegjes

Bedankt voor de hulp. Trouwens het is bij de volgende boeken: bio voor jou en biogenie; in biogenie staat het er zo:
Afbeelding
 
Weet u nog niet toevallig het antwoord op de volgende vraag:
Hoeveel koppelingsgroepen heeft de mens?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: overkruising in mannelijke/vrouwelijke fruitvliegjes

mcfaker123 schreef: Weet u nog niet toevallig het antwoord op de volgende vraag:
Hoeveel koppelingsgroepen heeft de mens?

Opmerking moderator

Voor die vraag gaan we hier verder.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer