automatisering

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

automatisering

zou het niet leuk zijn om in een ligstoel aan het strand met een cocktail in je hand te zitten terwijl een robot in het bedrijf je werk doet
 
misschien in de verre toekomst 
 
maar ja als je niet werkt heb je geen loon 
 
toch worden vele mensen ontslagen door de automatisering 
zou het dan niet meer dan logisch zijn dat bedrijven met de meeste automatisering extra belastingen betalen voor zij die niet werken?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: automatisering

Automatisering vervangt banen.
Machines en computers komen niet spontaan uit het niets vandaan. Ze worden ontworpen, gebouwd, geprogrammeerd en onderhouden. Pas als we robots hebben die voor ons steeds nieuwere en betere andere robots ontwikkelen, bouwen en onderhouden zonder menselijke inmenging zou dit een issue zijn. Maar dan heb je wellicht andere problemen...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: automatisering

tot nu toe is niet  iedereen  vervangbaar maar we moeten ergens beginnen  er worden nu al testen gedaan met "robotjes" die willekeurige andere robotjes maken dus we zijn er wel echt mee bezig 

Berichten: 12.262

Re: automatisering

Bovendien is het niet zomaar gezegd dat automatiseren ten koste gaat van werkgelegenheid. Er is een hele industrie in het vervaardigen en programmeren van industriele robots die een behoorlijke economische factor is, en waarschijnlijk steeds meer zal worden.

Automatisering vervangt vooral laagwaardig werk door hoogwaardig werk, maar gaat niet per se ten kosten van de arbeidsproductiviteit over het algemeen. Dat neemt niet weg dat er bepaalde mensen hun baan verliezen door automatisering, maar aan de andere kant komen er ook banen bij als controllers, programmeurs en dergelijke. Netto effect is dat we per gewerkt uur meer waarde toevoegen en dan is uiteindelijk alleen maar gunstig.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: automatisering

Ger schreef: Pas als we robots hebben die voor ons steeds nieuwere en betere andere robots ontwikkelen, bouwen en onderhouden zonder menselijke inmenging zou dit een issue zijn. Maar dan heb je wellicht andere problemen...
Volgens vele economen zal het een serieus stuk vroeger zijn. Er zijn goede reden om aan te nemen dat de 'luddite fallacy' de komende decennia toch uit kan komen. De afgelopen 2 eeuwen hebben we vooral gezien dat technologische verbeteringen niet zo zeer tot werkloosheid leidden, maar eerder dat arbeid zich verplaatste van manueel naar intellectueel werk. Nu denken verschillende economen dat de situatie de komende decennia anders ligt, omdat we intellectueel werk gaan overbodig maken, en dat de komende 20 jaar tot 50% van de banen op tocht staan. De zelfrijdende auto is misschien wel het duidelijkste voorbeeld. Iedereen wiens job nu bestaat uit transport, of het nu binnen of buiten de fabriek is, van mensen of dingen, mag zijn stuur aan een machine gaan overlaten.
 
Nu, ik doe zelf onderzoek naar automatisering, en ik vind het een hele goede zaak dat er minder 'werk' is voor de mensheid (ik ga zelf ook 'niet werken' als ik de keuze krijg). Hoe minder werk, hoe beter. Alleen is het spijtig dat ons Westerse systeem, waarin een job hebben noodzakelijk is voor een waardig inkomen, daar hoogstwaarschijnlijk niet voor gemaakt is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: automatisering

317070 schreef: De zelfrijdende auto is misschien wel het duidelijkste voorbeeld. Iedereen wiens job nu bestaat uit transport, of het nu binnen of buiten de fabriek is, van mensen of dingen, mag zijn stuur aan een machine gaan overlaten.
Mja, denk je?
Vroeger liep iedereen zelf van A naar B. Later werden dat dieren, voertuigen, etc en op een gegeven moment zaten we met ons koffertje in het vliegtuig. Daarvoor zijn we piloten, stewardessen, grondcrew, etc. voor nodig. Banen die eerst niet bestonden.
Ook de zelfrijdende auto zal denk ik weer aanleiding vormen voor andere banen. Wat voor banen; dat kan ik natuurlijk nu nog niet bedenken. Maar ik voorzie de in mijn leven nog geen massa's mensen waar simpelweg geen banen voor zijn omdat alle banen reeds ingevuld zijn door anderen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: automatisering

Ger schreef: Vroeger liep iedereen zelf van A naar B. Later werden dat dieren, voertuigen, etc en op een gegeven moment zaten we met ons koffertje in het vliegtuig. Daarvoor zijn we piloten, stewardessen, grondcrew, etc. voor nodig. Banen die eerst niet bestonden.
Ook de zelfrijdende auto zal denk ik weer aanleiding vormen voor andere banen. 
Dat zeg ik ook. Het historische bewijs wijst op vooral in de andere richting. Maar met dezelfde redenering is rond 1900 ons verteld dat paarden niet zouden verdwijnen. We hadden er door de eeuwen heen namelijk ook steeds andere toepassingen voor gevonden. Eerst op het veld, dan als brute kracht voor machines, dan als transportmiddel, later als statussymbool en nog later als sport. Ook de stoommachines hebben nauwelijks invloed gehad op de hoeveelheid werk voor paarden. Een goede honderd jaar later, met een paardenpopulatie die meer dan honderd keer kleiner geworden is, is dat standpunt nog maar moeilijk vol te houden. De verbrandingsmotor heeft ze gewoon overbodig gemaakt.
 
En volgens sommige/veel economen is dat wat er nu ook gaat gebeuren met mensen. We worden overbodig gemaakt. Het meeste historische bewijs wijst in de andere richting, maar in termen van technologie herhaalt de geschiedenis zich niet. En momenteel weten we niet zo goed wat we met de bandwerkers en buschauffeurs van deze wereld gaan moeten doen. Zeggen dat het automatisch in orde komt, ook al weet je niet goed hoe, is gevaarlijk. Vraag maar aan de zadelmakers van deze wereld.
 
Net zoals er geen natuurwet bestond die zei dat er een constante hoeveelheid werk voor paarden is, is er ook geen natuurwet die zegt dat er een constante hoeveelheid werk voor mensen is.
 
Daarom zeg ik nog niet dat het ook zo gaat zijn, ik wil enkel maar duidelijk maken dat de kans bijzonder reëel is dat we massaal werkloos worden de komende decennia, zonder een afname van totale productie. En dat het een scenario is waar we rekening mee moeten houden (net zoals vele andere scenario's). In het bijzonder omdat we in ons westers stelsel de welvaart die we creëren als maatschappij, herverdelen op basis van verzette arbeid. In een wereld waarin de arbeid van vele mensen overbodig zou zijn, lijkt dat stelsel in te storten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: automatisering

Ger schreef: ...
Vroeger liep iedereen zelf van A naar B. Later werden dat dieren, voertuigen, etc en op een gegeven moment zaten we met ons koffertje in het vliegtuig. Daarvoor zijn we piloten, stewardessen, grondcrew, etc. voor nodig. Banen die eerst niet bestonden.
...
 
En nu raakt een aantal van die banen ook weer overbodig door de automatisering. Inchecken doe je tegenwoordig thuis, koffers check je ook zelf in via apparaten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: automatisering

Ook de zelfrijdende auto zal denk ik weer aanleiding vormen voor andere banen. Wat voor banen; dat kan ik natuurlijk nu nog niet bedenken.
ANWB'er / auto-rebooter :D
Victory through technology

Reageer