Springen naar inhoud

schakeling

• Log in om te kunnen reageren

Lady_J

Lady_J

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 18:21

Wat is een schakeling ?
Hoe kan je dat gemakkelijk uitleggen aan mensen ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2006 - 18:33

elektrisch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lady_J

Lady_J

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 18:38

elektrisch?

jaa

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2006 - 18:52

Een elektrische schakeling is een systeem dat bestaat uit een spanningsbron (energiebron) en een of meerdere energieverbruikers die door middel van geleidend materiaal met elkaar verbonden zijn. Die energie wordt overgedragen met behulp van elektronen. In een schakeling kunnen ook nog diverse apparaatjes worden opgenomen om het energieverbruik onderweg te regelen of te verdelen.

En dan wordt de vraag aan welk soort mensen je dat moet uitleggen. :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Lady_J

Lady_J

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 18:56

Een elektrische schakeling is een systeem dat bestaat uit een spanningsbron (energiebron) en een of meerdere energieverbruikers die door middel van geleidend materiaal met elkaar verbonden zijn. Die energie wordt overgedragen met behulp van elektronen. In een schakeling kunnen ook nog diverse apparaatjes worden opgenomen om het energieverbruik onderweg te regelen of te verdelen.

En dan wordt de vraag aan welk soort mensen je dat moet uitleggen. :roll:

mensen uit de 3 klas (VMBO)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2006 - 19:05

Vanaf nulkommaniks, of zijn ze in de tweede al met energie bezig geweest. (energie gaat nooit verloren, het komt altijd in een of andere vorm weer tevoorschijn, soms kunnen we die vorm goed gebruiken, en dan noemen we het nuttig, en soms ook niet, en dan noemen we het nutteloos).

Of wil je het ook vooral beeldend maken? Met watersystemen, waarbij ze iets zien gebeuren (stromen) gaan er meestal wel veel "lampjes branden".

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 19:52

....Met watersystemen, waarbij ze iets zien gebeuren (stromen) gaan er meestal wel veel "lampjes branden".

Klopt precies:
druk op de leiding -> spanning (Volt)
snelheid van het stromende water -> stroom (Ampere)
dikte van leiding/kranen en allerlei andere zaken die de weerstand van het stromende water verhogen: -> weerstand (Ohm)

onderlinge relatie (wet v ohm): stroom = spanning / weerstand

spanningsbron: pomp
kabel/bedrading/printbanen op een printplaat: waterleiding

Voor een lamp weet ik zo gauw niks. Voor een TV, radio of computer al helemaal niks, JAAAAAAAAAN (vd velde) jouw beurt.......;-)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2006 - 20:39

Als ik me ook even in de discussie mag mengen:

Als apparaat kan men een schoepenrad gebruiken. (omzetting van energie hè)
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2006 - 22:29

Natuurlijk mag Wouter zich in de discussie mengen, en GJ en Wouter samen hebben al de grote lijnen geschetst van een systeem dat ik aan het ontwerpen ben om volgend jaar te gaan gebruiken in de klas. Voor een condensator zit ik nog te denken aan een perspex pijp met een slap membraan in het midden, voor een diode moeten we nog een terugslagklepje in een doorzichtige pijp zien te krijgen, en nog zo wat van die details. De "batterij" worden twee doorzichtige buizen van 1-1,5 m hoog, waarbij een slangenpompje het gebruikte water weer van de ene naar de andere pool pompt.

Maar ik ben ook simpeler begonnen: met voor elke leerling een koffiebekertje, leerlingen in een kring, een leerling is de spanningsbron die de bekertjes vult, een leerling een eind verderop zit bij een gootsteentje waarboven zo'n kinderbadspeeltje staat: je gooit er van boven water in en er gaat een schoepenradje draaien. Leerlingen mogen maximaal twee bekertjes vasthouden, en mogen nooit een bekertje doorgeven als ze niet zeker zijn dat ze er zo weer eentje aangereikt krijgen. De spanningsbron vult bekertjes half en geeft ze in een richting door. Zolang dit doorgaat draait het rad, de lamp brandt. Haal twee leerlingen uit de kring, de bekertjes kunnen niet meer doorgegeven worden, en de lamp stopt met branden. Een parallelschakeling van twee lampen kun je ook nog mooi laten zien, een serieschakeling van twee spanningsbronnen ook (2 x een half bekertje is een vol bekertje), een serieschakeling van twee lampjes wordt lastiger, want dan moet degene die de eerste lamp is onthouden dat er maar de helft van het water uit het bekertje gebruikt mag worden.

Groot manco aan dit klassepracticum is dat elektronen niet op die manier ergens onderweg leeggegooid worden, en dat je over een "schakelaar" geen spanningsverschil ziet, Maar dat is voor een met elektriciteit beginnende leerling niet het ergste vind ik.

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 08:23

nou wil ik nog zien hoe je wisselspanning gaat demonstreren :roll:

mesvegt

mesvegt

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 11:26

simpel: gebruik een buis met op beide uiteindes een slang met een pompje aangesloten. Laat je eerst het ene pompje draaien, dan stroomt het water de ene kant op. Laat je het andere pompje draaien, dan stroomt het water de andere kant op :roll:
To be or not to be. I don't know, so don't ask me.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures