ADSL

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

ADSL

De laatste tijd probeer ik te doorgronden wat het werkingsprincipe van ADSL is. Wat ik er al over heb gevonden is: het beschikbare frequentiebereik wordt verdeeld in een aantal banden. In het lagere bereik (tot 30kHz) zit het telefoonspraaksignaal. In het hogere bereik zitten een heleboel frequentiebanden waarop het digitale internetsignaal wordt getransporteerd.
 
In de huisaansluiting zit eerst een filter dat de spraakband scheidt van de hogere frequenties.
Hoewel het nergens expliciet wordt genoemd, vermoed ik dat het spraaksignaal nog steeds op de ouderwetse analoge manier wordt overgebracht.
In de internetbanden zitten dan (naar mijn idee) draaggolffrequenties die d.m.v. FSK het digitale signaal overdragen.
 
Zijn mijn veronderstellingen juist, of zit ik er helemaal naast?

Berichten: 12.262

Re: ADSL

Je hebt daarin gelijk. Bij een adsl aansluiting krijg je vaak een splitter of iets dergelijks zodat je een analoge telefoon kunt aansluiten zonder dat die last heeft van het hoogfrequentere internetsignaal. Die splitter is lang niet altijd nodig gezien de meeste telefoons het hoogfrequente signaal min of meer negeren.

Het zonder filter aansluiten van een telefoon om mee te bellen werkt in de regel zonder enig probleem.

Wel zou het kunnen dat je telefoon stoort op het hoogfrequentere QAM signaal van de adsl verbinding, waardoor een splitter nodig kan zijn om goede internetprestaties te krijgen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ADSL

Dank voor deze reactie.
 
Toch ben ik er nog niet helemaal uit. Er zijn tientallen, misschien wel honderden sites die iets over ADSL vertellen. Maar wat ik nog nergens ben tegengekomen is een beschrijving van de signalen die over de telefoonlijn worden verstuurd.
Zo kwam ik ergens een plaatje tegen waar in de spraakband zowel POTS (plain old telephone system) als ISDN waren ondergebracht. Van ISDN begrijp ik dat het een gedigitaliseerd spraaksignaal is. Maar hoe dat signaal er dan uitziet, daar blijven ze allemaal vaag over. En POTS is het ouderwetse analoge spraaksignaal, maar wat ook vaag blijft is of het pas POTS wordt na het ingangsfilter, of dat het op de lijn ook al POTS is.
 
Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: ADSL

Als je echt de details wil kennen, dan denk ik dat je de ITU standaarden moet opzoeken. Ik ben ook even aan het zoeken geweest en het is inderdaad niet evident om zomaar eenduidige antwoorden te vinden op die vragen.

Berichten: 12.262

Re: ADSL

Het leven wordt je ook niet gemakkelijk gemaakt. Je hebt nl ADSL met POTS (dat ook POTS op de lijn is, je kunt gewoon een telefoon inpluggen en bellen zonder modem/kastje/etc). Maar je hebt ook ADSL met ISDN, waarbij beide systemen digitaal zijn, en je een "kastje" nodig hebt om een analoge telefoon aan te kunnen sluiten - hetzijn over ISDN, hetzij over ADSL als VOIP.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: ADSL

Vanaf jan 2015 worden er geen analoge lijnen meer geleverd, het analoge telefonie netwerk wordt opgeheven.
 
Alle spraak gaat  nu gewoon over de digitale lijn, als VOIP, voice over internet.
Dus die splitters kunnen gewoon er tussen uit.
 
De gewone analoge telefoon lijnen hadden maar een beperkte bandbreedte, en konden niet verder meer worden opgerekt.
Men plaats nu in de centrales (verdelers) veel dichter naar de wijken. Hierdoor word de local loop veel korter.
 
Om adsl uit te leggen zou , je het kunnen vergelijken met een korte golf ontvanger, er worden heel veel draaggolven aangezet,
met op iedere draaggolf de nodige bit streams, aan de ontvangende kant wordt alles weer bij elkaar geveegd.
Zo kunnen de zender en ontvanger zelf afstemmen hoeveel bandbreedte beschikbaar is. Als er teveel storing is of
ontvangst slecht is op bepaalde delen, kan dat worden afgeschakeld. Zo kan het dus dat de eene keer bv 20 Mbit beschikbaar
is en de ander keer bijv. 13 Mbit, als er door naast liggende ader paren storing wordt veroorzaakt.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 12.262

Re: ADSL

Vanaf 2015 geen POTS meer?

Wil dat zeggen dat er geen -nieuwe- pots aansluitingen worden geleverd, of dat ook de bestaande zullen vervallen? Ik ken nl nog best wat mensen die een analoge telefoonaansluitig hebben, al gebruiken ze die (afgezien van bedrijven) meestal niet zoveel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: ADSL

Was iets te voorbarig lees ik, alhoewel het er wel aankomt, gaat dit artikel
over vaste analoge verbindingen die niet meer leverbaar per 2015
 
link:
https://www.kpn-wholesale.com/nl/over-kpn-wholesale/nieuws/uitfasering-en-tariefsaanpassing-analoge-en-digitale-vaste-verbindingen.aspx
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 12.262

Re: ADSL

Ah, dat gaat over analoge point-to-point verbindingen, niet over POTS of iets anders dan met het algemene telefoonnetwerk te maken heeft.

Ooit zal men POTS best uitfaseren, maar ik zie eigenlijk geen reden waarom daar enige haast bij zou zijn. Het gebruik van die onderste pakweg 4 kHz bandbreedte stelt niets voor, en het zou een digitale verbinding niet significant sneller maken als het daarbij gevoegd kan worden (scheelt 32kbps in QAM-256, terwijl lijnen nu al 100+ mbps leveren).

Overigens is het POTS systeem eigenlijk al uitgefaseerd, afgezien van het stukje tussen centrale en consument. In het begin van telefonie werd daadwerkelijk een fysieke draadverbinding tussen 2 toestellen tot stand gebracht (via telefonistes, later door klikjes aangestuurde relais etc). Tegenwoordig kun je er gerust vanuit gaan dat je belletje van POTS naar POTS onderweg ergens gedigitaliseerd wordt en aan de andere kant weer omgezet wordt naar analoog.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: ADSL

Benm schreef: Tegenwoordig kun je er gerust vanuit gaan dat je belletje van POTS naar POTS onderweg ergens gedigitaliseerd wordt en aan de andere kant weer omgezet wordt naar analoog.
Inderdaad, gewone telefonie gebeurt intern nu via pakketjes (tussen de verpakte internetverkeerpakketjes), maar dat is nog maar een recente evolutie binnen de operatoren. 
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: ADSL

Naja, wat heet recent? Ik vermoed dat digitalisatie van POTS-to-POTS connecties (over langere afstand) grootschalig is toegepast ergens in de loop van de jaren 80.

Overigens is dat wat anders dan het verzenden van VOIP data via internet - de verbinding is welliswaar digitaal, maar kan bijvoorbeeld ook een straalverbinding zijn tussen een paar telefoonmasten een paar tiental kilometers uit elkaar zonder dat het signaal ooit door het algemeen gebruikte 'internet' gaat.

Systemen die via het gewone internetverkeer werken, bijvoorbeeld skype, hebben vaak wat meer latency vergeleken met ouderwetse POTS verbindingen, iets dat evengoed geldt voor gesprekken via mobiele telefoons waardoor we er mogelijk een beetje aan gewend zijn geraakt.
Victory through technology

Reageer