[biologie] Heterozygoot genotype: 2 allelen , een wildtype ander mutant?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Heterozygoot genotype: 2 allelen , een wildtype ander mutant?

Hallo,
 
Ik heb gezien dat in een heterozygoot genotype een allel dominant is en een ander is recessief. Laten we veronderstellen dat het gen kleur(blauw & geel) bepaalt, is dan een allel wildtype terwijl het ander allel mutant is?
 
Bijvoorbeeld in het begin van de materie zag ik dat er groene erwten en gele erwten zijn. Als je ze kruist heb je een allel groen en een geel, is een van die allelen dan mutant?
 
En is dat dan ook voor alle genen zo, dus al die duizenden genen, van elk heterozygoot genotype is een allel wildtype terwijl de andere een mutant is.
 
We mogen dan niet vergeten wat mutanten ook zijn, ze ontstaan door bestraling, betekent dit dat al onze genen die heterozygoot zijn, een allel van elk gen dus werkelijk een MUTANT allel is?!
 
Ik weet nog niet veel over genetica, maar ik veronderstel dat een heel grote hoeveelheid van onze genen heterozygoot zijn, nietwaar? Nu als dat het geval is, betekent dit dan niet dat het genoom ZEER afhankelijk is van bestraling die de mens gedurende de mensheid heeft ontvangen?
 
 
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Heterozygoot genotype: 2 allelen , een wildtype ander mutant?

mcfaker123 schreef: Ik heb gezien dat in een heterozygoot genotype een allel dominant is en een ander is recessief. Laten we veronderstellen dat het gen kleur(blauw & geel) bepaalt, is dan een allel wildtype terwijl het ander allel mutant is?
 
Nee, het ene allel zorgt voor de ene eigenschap (bv groene erwt), het andere allel gewoon voor de andere eigenschap (bv gele erwt). Er is hierin geen sprake van "een mutant" bij bv de kleur van erwten.
 
Als het allel voor de ene eigenschap domineert, dan wil dit zeggen dat één allel voldoende is om de eigenschap tot expressie te laten komen. Het andere allel mag recessief zijn of ook dominant, qua fenotype maakt het niet uit, de dominante eigenschap komt tot expressie.
 
Als het allel voor de andere eigenschap recessief is (d.w.z. gedomineerd wordt door het dominante allel; als dat aanwezig is natuurlijk), dan wil dit zeggen dat één allel ONvoldoende is om de eigenschap tot expressie te laten komen. Je hebt m.a.w. een homozygoot (2x recessieve allel) nodig om de recessieve eigenschap tot uiting te laten komen.
 
Mijn antwoord hierboven lost in feite al de rest van je deelvraagjes op...
 
EDIT: nog even vergeten te vermelden, mutante allelen bestaan wel maar als je begint met de Genetica te bestuderen (wat ik veronderstel dat je aan het doen bent) dan is er gewoon sprake van dominante vs recessieve allelen. Recessief is hier GEEN ander woord voor "mutant".
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Heterozygoot genotype: 2 allelen , een wildtype ander mutant?

Maar zelfs de kleuren van de erwten, die zijn toch vroeger heel lang geleden ook toch ontstaan door mutatie nietwaar? 

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Heterozygoot genotype: 2 allelen , een wildtype ander mutant?

mcfaker123 schreef: Maar zelfs de kleuren van de erwten, die zijn toch vroeger heel lang geleden ook toch ontstaan door mutatie nietwaar? 
 
Ja oké, als je inderdaad terug gaat in de tijd, kan je zeggen dat bv de gele kleur i.p.v. groene kleur (van die erwten), er gekomen is door een mutatie. Maar nu wordt het recessieve allel (zeg bv 'a' voor recessief en 'A' voor dominant) niet "het mutante allel" genoemd... We spreken gewoon van "het recessieve allel".
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Heterozygoot genotype: 2 allelen , een wildtype ander mutant?

Zeer interessant, bedankt voor uw bijdrage!

Reageer