Springen naar inhoud

Es Teck apparaat: bepaald bloedbeeld en andere zaken

• Log in om te kunnen reageren

luistervink

luistervink

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2014 - 09:50

Het Es Teck apparaat zou wetenschappelijk bewezen zijn en zou zelfs in ziekenhuizen worden gebruikt. Zo werd iemand het advies gegeven om skelp te gaan slikken omdat de schildklier te weinig natrium aanmaakt. Binnen een paar minuten maakt het apparaat een scan, zelfs hoeveel magnesium ik in mijn bloed zou hebben! Ook zou het de ziekte van Lyme kunnen achterhalen maar later werd dat weer ontkent. Kortom het apparaat roept allemaal vragen op. Ik heb de vraag tevens voorgelegd aan het MCL:

Zij schrijven:

Via de website van het MCL stelde u een vraag over het ES Teck apparaat. U vroeg of dit een bekende methode was en of dit ook in ziekenhuizen wordt gebruikt. Beide vragen kan ik eigenlijk heel kort met nee beantwoorden. Ik heb me wel kort verdiept in het apparaat en er staan ingewikkelde, verwarrende verhalen op internet. In een document van de Amerikaanse Food en Drug Administration (FDA) kan ik vinden dat met dit apparaat de hartslag en de zogenaamde zuurstofsaturatie (de zuurstofverzadiging in het bloed) kan worden gemeten. Dit zijn op zich heel algemene parameters waar verder weinig conclusies m.b.t. de gezondheid uit kunnen worden getrokken. De FDA raadt het gebruik van dit apparaat in de diagnostiek dan ook af.

Verder zie ik op internet dat dit apparaat vaak in gebruik is bij zogenaamde orthomoleculair geneeskundigen die er allerlei conclusies over de gezondheid aan ontlenen (slechte schildklierfunctie, leverfunctie en nierfunctie, tekort aan voedingsstoffen en vitaminen enz.). Dit is volstrekte onzin. Ook is in de wetenschappelijke literatuur (uitgezocht via PubMed, een database van wetenschappelijke tijdschriften) niets te vinden over de ES Teck.

Ik zou u sterk willen adviseren om geen gebruik te maken van een ES Teck analyse. Het zegt niets over uw gezondheid en is bovendien nog erg duur ook. Vaak komen er nog allerlei adviezen uit voort m.b.t. gebruik van voeding en voedingssupplementen die dan weer verkocht worden door dezelfde orthomoleculair geneeskundigen.

Naam heb ik uit privacy weggehaald het is geschreven door Klinisch Chemicus.

Wie kan hier meer over vertellen hoe het zit met het Es Teck apparaat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

paac

paac

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2014 - 10:47

één van de eerste google search results
https://forum.www.tr...ic.php?t=107062

De eerste reply geeft een redelijke "analyse" hoe zo'n "ervaren deskundige" zoiets gebruikt...
Ook wordt erin verwezen naar de volgende link (hierin wordt verwezen naar een FDA document):
http://skepp.be/appa...es-teck-complex

Verder lijkt er alleen reclame over te vinden en weinig over de actuele werking...
Ik zou de Klinisch Chemicus zijn mening aanhouden :)

(on a side note, ik heb zelf een aantal jaar terug MLO klinische chemie afgerond en ik geloof er ook weinig van...)

Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.
Clever waste of time: Level 31

luistervink

luistervink

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2014 - 09:37

Mag men dan wel adverteren dat het apparaat wetenschappelijke bewijzen heeft? Want als dat niet zo is lijkt mij dit misleidende reclame?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 september 2014 - 19:06

Inderdaad mag men niet misleiden in reclame. Wat er echter vaak gebeurt bij kwakzalverij is dat er ongedefinieerde termen in de reclame worden gebruikt die overtuigend zijn doordat ze echt lijken. Zoals "klinisch bewezen". En misschien is er wel wetenschappelijk bewezen dat ES Teck net zo goed werkt als een placebo! Ze zijn heel gewiekst in het vinden van termen die het publiek wel misleiden maar eigenlijk heel "eerlijk" zeggen wat er echt aan de hand is.....

Gaat het om misleidende reclame in Nederland, dan kun je hierover een klacht indienen bij de stichting reclamecode, https://www.reclamecode.nl

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures