Wet van Fick/ Suppo basis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 73

Wet van Fick/ Suppo basis

Ik weet niet of dit in de juiste categorie is maar ik post het hier maar..
 
Een examenvraag : Bespreek de PEG suppo basis aan de hand van de wet van Fick?
 
Bij een wateroplosbare basis , lost de basis mee op in het rectumvocht. Mijn theorie is dat de resorptie daalt omdat u Cr stijgt aangezien het rectumvocht maar een paar ml is. De membraan naar het bloed is lipofiel dus PEG gaat niet zomaar in het bloed verdwijnen hierdoor verdwijnen de sink condities? Men kan ook de oppervlakte van de gm deeltjes verkleine voor snellere resorptie.
 
Klopt dit wat ik zeg en is er nog iets van de wet van Fick van toepassing op wateroplosbare basis?
 
 
Mvg,
Mathias

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Wet van Fick/ Suppo basis

Dit zou wellicht de juiste categorie kunnen zijn als je wat meer achtergrond geeft over de vraag.
De termen "suppo basis", "Cr", "sink condities" en "gm deeltjes" zijn geen algemeen bekende chemische termen. Resorptie is een grensgeval.
 
Als je nu uitlegt waar deze vraag over gaat kan een chemicus wellicht vertellen hoe de wet van Fick daarop van toepassing is.
 
Anders is deze vraag wellicht meer op zijn plaats in het biologie-gedeelte.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 73

Re: Wet van Fick/ Suppo basis

Ok, bedankt voor het antwoord. Met suppo basis bedoel ik suppositoire basis , namelijk het vehiculum waar u geneesmiddel inzit ( bij deze vraag niet gegeven of geneesmiddel lipofiel of hydrofiel is) . Dus men weet ook niet of het een suspensie is of een oplossing. De Cr is de concentratie van u gm/basis in het receptordeel .
Bij sink condities is de Cr heel laag aangezien dit constnat wordt afgevoerd.
Een voorbeeldexamenvraag is bespreek de PEG suppo basis aan de hand van de wet van Fick?
Is het juist als ik zeg :
Dat de resorptie daalt omdat u Cr stijgt aangezien het rectumvocht maar een paar ml is. De membraan naar het bloed is lipofiel dus PEG gaat niet zomaar in het bloed verdwijnen hierdoor verdwijnen de sink condities? Ik vraag mij ook af wat er gaat gebeuren met de partitiecoefficient.
 
Mvg,
Mathias

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wet van Fick/ Suppo basis

Ik denk dat ik nu een beetje begrijp waar het over gaat, maar het zijn nog steeds een heleboel jargontermen hoor!
 
Het gaat over het opnemen van een medicijn uit een zetpil in het lichaam.
Bij de wet van Fick beschrijf je de transportsnelheid als evenredig met de concentratiegradient. Dit gaat wel uit van een evenwichtssituatie. Welke concentratiegradient gebruik je nu? In het bloed is de concentratie laag, in het rectum hoog? En wat gebeurt er dan over de tijd met de opnamesnelheid?
 
Je schrijft "de resorptie daalt", maar het is mij niet duidelijk wanneer die daalt. Ten opzichte van welke situatie daalt hij? Iets dergelijks geldt voor Cr: je schrijft dat de concentratie toeneemt, maar wanneer neemt die dan toe in vergelijking met wanneer? En over welke partitiecoefficient spreek je? De octanol/water partitiecoefficient van de stof is constant, die varieert niet.

Reageer