[biologie] ontstaan van kanker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

ontstaan van kanker

Hallo, 
 
In mn boek staat dat kanker wordt veroorzaakt door mutaties in celgroei regulerende genen, 
 
Maar daarna staat er :
Afbeelding
Er staat dat één kanker cel ontstaat na meedere mutaties, wat bedoelen ze daarmee? Als in de celregulerende gen 1 mutatie ontstaan, dan is dat toch voldoende?
Of bedoelen ze meerdere mutaties op hetzelfde gen, of bedoelen ze meerdere mutaties op verschillende genen?
Iemand die een idee heeft hoe dit verloopt aub?
 
 
 
Bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: ontstaan van kanker

Men bedoelt meerdere mutaties in meerdere genen. Meestal is 1 mutatie gewoonweg niet genoeg om de cel volledig "van de wijs" te brengen omdat er genoeg 'back-up' pathways bestaan.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: ontstaan van kanker

Bedankt voor uw hulp QuarkSV!!

Oja & mn boek zegt dat in kankercellen 30% van de genen defect is. Is dat dan 30% van alle genen of enkel 30% van de celgroei regulerende genen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: ontstaan van kanker

30% van de genen is nogal triviaal. Dat is natuurlijk niet zo bij elke kankersoort. Bij zeer slecht gedifferentieerde kankersoorten zal dat wel meer dan 30% zijn me dunkt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: ontstaan van kanker

mcfaker123 schreef: Oja & mn boek zegt dat in kankercellen 30% van de genen defect is. Is dat dan 30% van alle genen of enkel 30% van de celgroei regulerende genen?
 
Kanker is ingewikkelder dan "mutaties in de celgroei regulerende genen". Ik sluit me trouwens aan bij de mening van anusthesist..
 
Zoals ik in mijn eerste zin zei, er moeten op verschillende "niveau's" problemen (mutaties etc) zijn om van kanker te kunnen spreken. Celgroei regulerende genen zijn niet het enige 'probleem'.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer