Geheime? codes tricheerderij Maastricht WO2 of eerder

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Geheime? codes tricheerderij Maastricht WO2 of eerder

In een nalatenschap van een familielid bevond zich een folder van een tricheerderij uit Maastricht zonder datum met daarin enkele velletjes met codes, namen en plaatsen.
De vraag is of iemand zo een codering al eens eerder ergens is tegengekomen. Was het gebruik klanten te coderen of heeft het toch met WO2 te maken? Iemand een idee?
Naamloos-gescand-08 40p.jpg
Naamloos-gescand-08 40p.jpg (83.79 KiB) 733 keer bekeken
Naamloos-gescand-10 50p 640-480.jpg
Naamloos-gescand-10 50p 640-480.jpg (74 KiB) 733 keer bekeken
Naamloos-gescand-14 1p 580 1050.jpg
Naamloos-gescand-14 1p 580 1050.jpg (74.37 KiB) 733 keer bekeken
 
Frits

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Geheime? codes tricheerderij Maastricht WO2 of eerder

Ten eerste: het gaat hier om een tetricheerderij, een bepaalde methode om te reinigen artikelen van vlekken te ontdoen..
Het is niet geheel ongebruikelijk om klanten te coderen, zeker als het gaat om gevoelige zaken. Ook thans wordt dat nog wel gedaan. Of dat ook bij een stomerij gebeurde, durf ik niet te zeggen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Geheime? codes tricheerderij Maastricht WO2 of eerder

Dankjewel. Kennelijk bij deze tetricheerderij dus wel. Lijkt in ieder geval iets uit de periode WO2 uit te sluiten. Een idee of dit voor enig archief nog van waarde is?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Geheime? codes tricheerderij Maastricht WO2 of eerder

Ik weet niet of dat coderen met 'gevoeligheid' te maken had. Het lijkt me vergelijkbaar met de bonnetjes met getallen erop die je nu van een stomerij krijgt. Dat is korter en duidelijker dan een volledige naam met woonplaats aan een artikel te bevestigen.
In dit geval: TX = Hulsman uit Hoensbroek en FF = Magazijn De Zon in Leiden
 
Het kladje is een formulier van een Maastrichts bedrijf en de meeste opgeschreven plaatsnamen liggen in Limburg. Ik zou het eens aan het RHCL (www.rhcl.nl) vragen. Daar liggen archieven uit Maastricht en Limburg.
Onderzoekt alles en behoudt het goede! (Voor zover het toetsbaar en reproduceerbaar is.)

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Geheime? codes tricheerderij Maastricht WO2 of eerder

Contact met RHCL is er al voor andere vondsten maar afspraak is pas eind oktober/november. Wordt vervolgd.

Reageer