Zuurstofverbruiker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Zuurstofverbruiker

De vraag is heel simpel, en ik hoop het antwoord ook (maar het lukt me niet om deze vraag voor mezelf te beantwoorden):
 
"Verbruikt" een gloeiende draad (als gevolg van een hoge stroom) zuurstof?

Berichten: 12.262

Re: Zuurstofverbruiker

Dat hangt helemaal van de temperatuur en het materiaal af.

Iets als een roodgloeiende ijzerdraad zal zuurstof verbruiken omdat deze verbrandt in de lucht, maar als die draad van een minder reactief materiaal is (zeg platina) dan heb je bij gelijke temperatuur veel minder oxidatie.
Victory through technology

Berichten: 460

Re: Zuurstofverbruiker

ik neem aan dat je doelt op een gloeilamp? Die gebruikt geen zuurstof. (dan zou je de "draad" opbranden, wat je niet wil.. dan gaat het maar heel kort mee).

Berichten: 12.262

Re: Zuurstofverbruiker

Bij gloeilampen is het inderdaad wel zaak om de lamp vrij van zuurstof te houden (vullen met argon of iets dergelijks). Zou je een klein gaatje in een gloeilamp boren en die daarna inschakelen is de groeidraad binnen een seconde door.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Zuurstofverbruiker

Nou, ik doel eigenlijk niet specifiek op een gloeilamp, meer op het principe.
 
Stel ik heb een sigaretten aansteker van een auto en deze zit (al gloeiend) in een afgesloten ruimte. Wordt er dan op deze manier zuurstof verbruikt.
 
Of ligt dit zoals Benm zegt aan het materiaal en verbrandt het ijzer (?) van de aansteker niet?

Berichten: 12.262

Re: Zuurstofverbruiker

Ik vermoed dat het metaal in die aanstekers geen ijzer is, maar iets dat wat meer corrosiebestendig is. Bovendien is de temperatuur niet extreem hoog - tegen de 600 graden begint iets a goed zichtbaar te gloeien, en dat is heet genoeg om een sigaret mee aan te steken. Om het een beetje in perspectief te zetten: de gloeidraad in een lamp op vol vermogen is in de orde van 3000 graden.
Victory through technology

Berichten: 391

Re: Zuurstofverbruiker

De meeste (onedele)metalen oxideren, en verbruiken dus zuurstof (indien aanwezig)
De snelheid waarbij dit gebeurt hangt oa af van temperatuur en verdelingsgraad.
 
Ook het metaal van een sigarettenaansteker oxideert, zij het langzaam.
Als je zo'n aansteker goed bekijkt zie je dat het metaal niet glimt, wat kan duiden op een oxidelaagje. 
 
een spijker roest langzaam, en staalwol verbrandt duidelijk snel.
 
Edelmetalen zullen niet of nauwelijks oxideren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Zuurstofverbruiker

Bart123 schreef: Nou, ik doel eigenlijk niet specifiek op een gloeilamp, meer op het principe.
 
Stel ik heb een sigaretten aansteker van een auto en deze zit (al gloeiend) in een afgesloten ruimte. Wordt er dan op deze manier zuurstof verbruikt.
 
Of ligt dit zoals Benm zegt aan het materiaal en verbrandt het ijzer (?) van de aansteker niet?
Het antwoord is dus volgens mij nee. Want volgens mij vraag je of het gloeien gekoppeld is aan het zuurstofverbruik.
 
Ook in een omgeving zonder zuurstof zal het metaal gloeien. Maar er iets me aansteken....dat wordt lastig.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Zuurstofverbruiker

Oh, voor de goede orde: dat gloeien heeft niets te maken met of iets wel of niet reageert met zuurstof. Het is in dit geval puur een gevolg van temperatuur (blackbody radiation).

Iets als een sigarettenaansteker van de auto is zo gebouwd dat het in lucht niet snel zal oxideren bij normaal gebruik, maar zo'n aansteker zou precies hetzelfde gloeien in een omgeving die vrij is van zuurstof (bijv in argon, of in vacuum).
Victory through technology

Reageer