[Elektriciteit] Kortsluiting

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Elektriciteit] Kortsluiting

Ok, hier ben ik weer eens met een rare vraag :roll: Iedereen kent wel kortsluiting, het is iets heel alledaags en iedereen weet ook dat het komt door een elektrische stroomkring te sluiten zonder een verbruiker ertussen te plaatsen. Nu vraag ik mij af waarom er precies kortsluiting optreed, wat gebeurt er precies op atomisch niveau (elektronisch niveau ?). En waarom is het dan ook zo slecht ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit] Kortsluiting

De verbruiker heeft normaal een hoge elektrische weerstand. Doordat het circuit wordt kortgesloten verdwijnt deze weerstand en bevinden er zich alleen nog maar lage weerstanden in het circuit (koperdraad oid). Hierdoor stijgt de stroomsterkte door de draden aanzienlijk en dit kan leiden tot brand.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Kortsluiting

Euhmzz, dus I = R/U

De spanning blijft constant en de weerstand wordt kleiner ? Dan krijg je toch net een lagere stroomsterkte ?

En wanneer je nu bijvoorbeeld teveel verbruikers aansluit op een stroomkring dan krijg je toch ook een te hoge stroomsterkte ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Kortsluiting

I=R/U?? net andersom. I=U/R.

het elektrisch vermogen kun je ook schrijven in de vergelijking

P=I2R

Ontwikkelde warmte is dus recht evenredig met het kwadraat van de stroomsterkte.

veel stroom==> kwadratisch veel warmte
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Kortsluiting

Owzo, daar loopte mijn redenering dus spaak :roll:

Maar hoe komt het dan dat die draad zo warm wordt, ik weet ondertussen door jullie dat het door een te grote stroomsterkte komt. Wil dat dan zeggen dat de elektronen altijd maar rapper door de kabel gaan stromen waardoor door wrijving met de kabel dus immens veel warmte ontstaat ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit] Kortsluiting

Zoals Jan al aangaf is vermogen dat door de draad wordt opgenome gelijk aan I2R of U2/R. Bij een lagere weerstand neemt de hoeveelheid energie die de draad per seconde opneemt dus toe. Die energie moet ergens in worden omgezet en dat is dus het trillen van de atomen (warmte).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Kortsluiting

Voordat je nog eens in de war raakt:

Afbeelding

stel, je wilt U berekenen. dan dek je de U af met je vinger. De formule IxR blijft over, die reken je uit om U te bepalen.

De horizontale streep in de driehoek stelt een deelstreep voor, Wil je I uitrekenen, dan dek je I af met je vinger, de formule U/R die je moet uitvoeren is leesbaar. Als je de volgorde boven-linksonder-rechtsonder UIR onthoudt, kun je nooit meer fout gaan in proefwerkstress.

Systeem toepasbaar voor alle a=b*c formuletjes (F=m.a, P=I^2.R, etc.)

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer