Springen naar inhoud

Statistische analyse (SPSS) ivm gegevens over schoolse drop-out


  • Log in om te kunnen reageren

#1

TR1991

    TR1991


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2014 - 08:24

Hoi,

 

Ik moet voor mijn masterproef onderzoek doen naar schoolse drop-out in een bepaald onderwijssysteem. Ik heb de data al, maar weet niet goed welke analysetechniek ik zou moeten gebruiken om mijn onderzoeksvragen te beantwoorden. Ik heb ook een al poging gewaagd om dit te doen, maar ben absoluut niet zeker of het zo wel juist is.

 

De afhankelijke variabele is drop-out of geen drop-out (1 of 0). De predictoren zijn studierichting (ook gecodeerd in 1,2,3,...), aantal maal ongewettigd afwezig (frequentie) en maand van uitval (bv 1= september, 2= oktober, enz.). Mijn onderzoeksvragen zijn de volgende: Zijn er bepaalde studierichtingen waar er meer uitvallers zijn dan in andere richtingen? Indien ja: Gaat het om een significant verschil?Is er een verband tussen drop-out en het aantal keer men ongewettigd afwezig was voorafgaand aan de uitval?In welke maand vindt de meeste uitval plaats?  

Omdat het gaat om nominale variabelen heb ik gebruik gemaakt van een kruistabel (crosstabs) voor een beschrijvende analyse. Om het verband tussen de drop-out en studie-richting en drop-out en ongewettigde afwezigheid na te gaan ( er was bijvoorbeeld een verschil in studierichting waarneembaar, maar is dit verschil ook significant?) heb ik gebruik gemaakt van de chi-kwadraat toets (bij crosstabs chi-square aanvinken). Ik vraag me af of deze werkwijze juist is en of ik mijn vragen beter op een andere manier kan beantwoorden. 

 

Groetjes


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Rhiannon

    Rhiannon


  • >1k berichten
  • 2745 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 september 2014 - 09:10

Opmerking moderator :

Dit onderwerp hoort beter thuis in Kansrekening en Statistiek en is daarom verplaatst.

Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

#3

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 03 september 2014 - 21:11

Als het plan was om alleen univariabele analyses te doen, dan ben je met Chi-kwadraat toetsen klaar. Maar is dat het niveau dat in je Master thesis wordt gevraagd? Was je nog van plan te corrigeren voor variabelen, b.v. geslacht, wil je misschien van de drie genoemde variabelen weten welke een onafhankelijk effect hebben? Dan heb je namelijk logistische regressie nodig.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures